OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Denna tjänst är placerad på Kultur- och fritidsförvaltningens avdelning för museum, konst och kultur, enheten Mölndals stadsmuseum.
Avdelningen Museum, konst och kultur är en av fem avdelningar inom kultur- och fritidsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för Mölndals stadsmuseum, kulturmiljöfrågor, stadens konstsamling och konstnärlig gestaltning, kulturupplevelser för barn och unga, kulturevenemang samt bidrag och andra stöd till det fria kulturlivet. I takt med att Mölndal växer och utvecklas händer det mycket spännande inom konst- och kulturområdet.
Arbetsplatsen utgår från avdelningens lokaler i Kvarnbyn i centrala Mölndal.
ARBETSUPPGIFTER
Som stadsantikvarie i Mölndals stad är du ansvarig för kulturmiljö- och bebyggelsesantikvariska frågor. Du är en viktig del i stadens planarbete, rådgivande till allmänhet och fastighetsägare samt remissinstans för bygglov. Arbetsuppgifterna är förvaltningsöverskridande och stadenövergripande.
Du är en del av stadsmuseets verksamhet och har din arbetsplats och dina närmaste kollegor här. Samarbeten inom museet, kunskapsuppbyggnad och förmedling kopplat till kulturhistoria ingår i tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en högskoleutbildning som byggnadsantikvarie, bebyggelseantikvarie eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha flerårig erfarenhet som bebyggelseantikvarie inom stadsbyggnadsområdet, gärna inom offentlig sektor, samt dokumenterade erfarenhet av antikvariska bedömningar, av remissarbete inom stadsutveckling kopplat till kulturmiljö.
Vi ser att du har god kunskap i kulturmiljölagen och plan- och bygglagen, samt goda kunskaper om bygglovsprocesser.
Det är meriterande om du har erfarenhet av musei- och arkivväsende och av byggnadsinventering samt framtagande av kulturmiljövårdsprogram. Vi ser också gärna att du erfarenhet av GIS-arbete och av programmet Indesign.
Som person kan du överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du är kommunikativ och har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Arbetet kräver också att du kan agera på egen hand och att du har förmåga till att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Du kan på ett effektivt sätt använda och förstå digitala verktyg, tjänster och medier, samt har ett intresse för och vilja att arbeta med digitala verktyg.
Vi kan erbjuda dig ett spännande jobb där du har möjlighet att utvecklas både professionellt och personligen.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Eliasson
031-315 16 71
Christina Mellgren, DIK
031-315 16 14
Mona-Lisa Rutgersson, Vision
031-315 16 06
Avdelningschef Jonna Ulin
031-315 16 51
Åsa Kirby, SACO (DIK)
031-315 16 27
kultur- och fritidschef Annika Stedner
031-315 16 31
Avdelningschef Museét Cajsa Lagerkvist
031-315 16 51
Avdelningschef Mikael Olow
031-315 16 37
Enhetschef Lindome bibliotek och bokbussen Anette Ristorp
031-99 40 12
Enhetschef Åsa Banic Pedersen