OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Stadsarkivet är Helsingborgs stads kollektiva minne. Vi är en resurs för stadens förvaltningar, forskningen och allmänheten. Vi vårdar och bevarar våra arkiv och främjar dess tillgänglighet. Vi ger service till våra förvaltningar och bolag och ser till att de följer arkivlagens bestämmelser samt ger råd och stöd vid hantering av stadens allmänna handlingar.
Stadsarkivet organiseras under stadsledningsförvaltningen och är en enhet inom serviceavdelningen. Vi är ca 12 anställda och vi kommer att flytta till nya lokaler under hösten 2016.
Vi söker nu en driven och engagerad ledare till stadsarkivet.
ARBETSUPPGIFTER
Som stadsarkivarie har du personal-, budget- och verksamhetsansvar för stadsarkivet. Du har arbetat med verksamhetsutveckling både på strategisk nivå och på operativ nivå.
Du ingår i ledningsgruppen för serviceavdelningen.
Helsingborgs stad står just i begrepp att införa e-arkiv. och det är därför ett krav att du har kunskaper rörande e-arkiv och digital arkivbildning. Du kommer att vara delaktig och drivande i denna strategiska fråga.
Arbetet innebär en nära kontakt med stadens förvaltningar, bolag, nämnder samt övriga aktörer. Det krävs därför att du är utåtriktad, har god samarbetsförmåga och förstår innebörden av en hög servicenivå. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom politiskt styrda organisationer.
I din roll som stadsarkivarie är du väl insatt i de för området relevanta frågeställningarna. Som chef leder och fördelar du arbetet. Du ansvarar för att stadsarkivet följer lagförändringar och bevakar utvecklingen inom området.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskole-/universitetsutbildning där arkivvetenskap ingår.
Du har erfarenhet som chef med personal-, verksamhets- och budgetansvar. Du bör även ha praktisk erfarenhet av arbete som arkivarie. God kunskap gällande lagstiftning såsom arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen är ett krav.
Du är strukturerad, engagerad och flexibel. Du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du som söker tjänsten har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete och du har förmåga att motivera och entusiasmera de anställda i detta arbete. Du har förmågan att delegera och har lätt för att bygga förtroende. Du är trygg i ditt ledarskap och har god självinsikt. Du har kunskap och intresse för modern informationsförvaltning.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Liedholm, chefsjurist
042-104894
Palle Lundberg
042-10 66 00
Cecilia Elmberg
042-10 53 45
Robert Lexeklint
042-10 51 95
Ia Antonsen
042-10 67 63
Jenny Schölin
042-10 67 79
Ingrid Segersten Lindell
042-10 73 21
Sofia Gullberg
042-10 35 11
Kontaktcenterchef Soraya Kabelele-Senya
042-10 53 35
HR-konsult Ulla Persson
042-10 57 87