OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bli en del av Sveriges vassaste stadsbyggnadskontor!
Örebro är en kommun med stark tillväxt och på Stadsbyggnad planerar vi för utvecklingen av vårt framtida Örebro. Politiken är våra uppdragsgivare som vi har ett tätt samarbete med, samtidigt har vi alltid medborgarna i fokus. Fler ska få möjlighet att bo, arbeta, uppleva och trivas här. Vi har höga ambitioner att Örebro ska vara en hållbar, attraktiv och trygg kommun och det är nära mellan stadsmiljö och stadsnära naturområden. Vi arbetar enligt den omtalade Örebromodellen där god planberedskap och långsiktighet kombinerat med flexibilitet och proaktiva arbetssätt är nycklarna till framgång. Vi är modiga och testar ofta nya sätt att hantera de utmaningar vi ställs inför. Genom nyfikenhet, kreativitet och engagemang vill vi tillsammans planera för den bästa versionen av Örebro!
Om tjänsten
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Örebro och samordna kommunens strategiska vattenförvaltning. Inom tjänsten deltar du, med vattenfrågor i fokus, i arbetet med strategier för hur Örebro ska utvecklas och i framtagandet av kommunens översiktsplan, planprogram och utvecklingsförslag, lokaliseringsutredningar, strategiska planer, remisser mm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• samordna och utveckla kommunens strategiska vattenförvaltning, vilket inkluderar frågor kopplade till dagvatten, översvämning, VA och vattnets ekologiska status
• ta fram och följa upp strategier och handlingsplaner kopplade till vattenfrågor med Översiktsplan och Program för hållbar utveckling som utgångspunkt
• samarbeta med konsulter och kollegor med olika perspektiv och kompetenser
• initiera och genomföra pilotprojekt för vidare implementering i organisationen
• vara kommunens representant i samverkansgrupper med bla Länsstyrelsen och Hjälmarens vattenvårdsförbund
• svara på interna och externa remisser inom ämnesområdet
• formulera beslutshandlingar, föredra ärenden i nämnd och andra forum
Kompetenskrav
• akademisk examen inom hydrologi, limnologi, miljövetenskap eller annan naturvetenskaplig eller teknisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• flera års arbetslivserfarenhet inom ämnesområdet
Som hållbarhetsplanerare har en god kommunikationsförmåga och är flexibel då förutsättningarna förändras och kan snabbt anpassa dig till nya krav. Du arbetar bra såväl i grupp som självständigt utan att tappa leveransfokus. För att trivas i tjänsten bör du vara resultat- och målinriktad, arbeta strukturerat och har förmågan att prioritera ditt arbete och ta egna initiativ. Du har en förmåga att tänka analytiskt på en högre strategisk nivå och kan enkelt sätta dig in i nya områden. Arbetet kräver att du har lätt för att förankra idéer och kan samarbeta i olika sammanhang, och löser problem. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kollegor och övriga samarbetspartners samt skriftlig dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Meriterande
• arbetslivserfarenhet inom processledning, projektledning, miljölagstiftning och erfarenhet av miljötillståndsprocesser
• kunskap om lagen om allmänna vattentjänster (LAV), EU:s vattendirektiv samt översvämningsdirektivet (SFS 2009:956)
• kunskap om planprocessen, Plan- och bygglagen, Miljöbalken och annan relevant lagstiftning
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att arbeta med GIS
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Stadsbyggnad ansvarar för översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadsmiljöinvesteringar, mark och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning. På förvaltningen arbetar cirka 150 medarbetare som har olika specialistkunskaper. Vi är en sammansvetsad förvaltning, vi lär oss av varandra och vi strävar ständigt mot en än högre tillitskultur. Vårt nybyggda kontor i Citypassagen är modernt och aktivitetsbaserat och ligger i direkt anslutning till Resecentrum och nära city. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67