OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Arbetsuppgifter
Helsingborgs stad söker en stadsjurist till stadsjuridiska enheten. Stadsjuridiska enheten ingår i avdelningen för juridik och administration på stadsledningsförvaltningen. I dag arbetar en chefsjurist, fyra stadsjurister och en utredare på enheten. Din arbetsplats blir på Rådhuset i Helsingborg.
Enhetens uppdrag är att leda och samordna Helsingborgs stads juridiska verksamhet på ett rättssäkert sätt och att tillvarata stadens juridiska intressen. Stadsjuristerna verkar inom flera rättsområden och ansvarar för att ge juridiskt stöd till nämnder, förvaltningar och bolag och agera ombud i rättsliga processer.
I arbetet som stadsjurist på stadsjuridiska enheten kommer du att bistå stadens nämnder, förvaltningar och bolag med råd och stöd i juridiska frågor, utföra rättsutredningar, utbilda stadens anställda i juridiska frågor, upprätta, tolka och granska avtal, göra sekretessprövningar samt vara delaktig i rättsliga processer i förvaltnings- och allmän domstol. För den aktuella tjänsten söker vi en person som är särskilt kunnig inom områdena entreprenad-, och fastighetsrätt. Kunskap och erfarenhet att arbeta med allmänna bestämmelser inom byggsektorn (t.ex. AB 04 och ABT 06) och fastighetsrättsliga avtal (t.ex. exploateringsavtal och köpeavtal) är således nödvändig.
Arbetsuppgifterna innebär att du kommer att jobba självständigt utifrån ett konsultativt förhållningssätt. Arbetet kräver att du är flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter. Du har initiativförmåga och hittar nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du ser sammanhang och arbetar gärna med komplexa frågor och löser komplicerade problem. Arbetet innebär många kontakter med olika tjänstepersoner från Helsingborgs stad samt från den privata sektorn.
Kvalifikationer
Du som söker tjänsten ska ha juridisk kandidatexamen och ha erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från advokatbyrå, bolag eller offentlig förvaltning. Fullgjord notarietjänstgöring är meriterande liksom erfarenhet av självständig processföring. Fördjupade kunskaper inom entreprenadrätt och fastighetsrätt krävs. Kunskap och erfarenhet inom hyres- och arrenderätt, skadeståndsrätt och offentlig rätt är meriterande.
Ditt arbetssätt präglas av att du är analytisk, engagerad och utvecklingsorienterad. Du har förmåga att arbeta på ett självständigt och strukturerat sätt och du har mycket god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Eftersom arbetet innebär många kontakter förutsätts du ha en serviceinriktad läggning och vara pedagogisk i din kommunikation. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet
Kontakt och ansökan
Ansök direkt via Helsingborgs stad här
I denna rekrytering samarbetar Helsingborgs Stads Stadsledningsförvaltning med Experis. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Angela Ekelöf via angela.ekelof@se.experis.com eller 0703-775781.
Kontaktpersoner Helsingborgs stad:
Mikael Svegland, Chefsjurist, 073-743 65 02
Cecilia Holm, Facklig företrädare SACO, 042-105345
Robert Lexeklint, Facklig företrädare Vision, 042-10 51 95
Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan snarast, dock senast 15 mars.
Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan!