OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Område Juridik vid stadsledningskontoret ansvarar för juridiska frågor gentemot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt bistår stadsledningskontorets organisation i övrigt med juridiskt stöd. Avdelningens uppdrag innefattar även att lämna råd och stöd i juridiska frågor till stadens förvaltningar och bolag, hålla utbildningar, ansvara för interna tvistelösningar inom staden och att för Göteborgs Stads räkning föra talan inför domstol och andra myndigheter.
Område Juridik ansvarar även för stadens visselblåsarfunktion och har totalt 13 medarbetare som består av 1 förste stadsjurist, 10 stadsjurister och 2 interncontrollers.
I rollen som stadsjurist kommer du att vara rådgivare åt stadens förvaltningar och bolag inom ett flertal rättsområden och framförallt inom det civilrättsliga området, som exempelvis inom avtalsrätt och familjerätt. Vidare innefattar arbetsuppgifterna bl.a. att upprätta, granska och tolka avtal, vara ombud i domstolar och lämna yttranden i olika juridiska frågor. Därtill kommer du att hålla utbildningar och arbeta med beredning av ärenden för Göteborgs kommunstyrelse.
Område Juridik erbjuder dig att bli en del av ett team som präglas av ett mycket gott samarbetsklimat, prestigelöshet och ett uppskattat ledarskap.
KVALIFIKATIONER
Du har jur. kand. eller juristexamen och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på advokatbyrå, domstol eller inom offentlig förvaltning. Notariemeritering är meriterande liksom fiskals- och assessorskompetens eller motsvarande. Även arbete i politiskt styrd organisation är meriterande.
Du har mycket goda kunskaper inom det civilrättsliga området och särskilt avseende avtalsrätt och familjerätt. Därutöver förutsätter rollen som stadsjurist också grundläggande kunskaper i kommunalrätt, förvaltningsrätt, offentlighet- och sekretess samt dataskydd.
För att trivas i den här rollen tror vi att du är en utåtriktad person med serviceanda som har lätt för att skapa goda relationer till dina uppdragsgivare. Arbetet kräver noggrannhet, gott omdöme och förmåga att arbeta på ett självständigt och strukturerat sätt. Stadsledningskontoret ställer krav på god förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt.
Vi kommer vid denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.