OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kanslienheten, Rådhuset, Jönköping. Stadskontoret, som lyder direkt under kommunstyrelsen, är den centrala förvaltningen i Jönköpings kommun och utgör en strategisk lednings- och utvecklingsresurs för hela kommunen. Stadskontoret är serviceorgan för den politiska organisationen. Stadskontorets kanslienhet inom administrativa avdelningen svarar för en rad uppgifter, bl a ärendeberedning och sekreterarfunktioner åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt juridisk rådgivning, som lämnas till kommunens nämnder, förvaltningar och bolag. Då en av stadsjuristerna slutar samtidigt som det görs en förstärkning av juridiska kompetensen genom utökning med en juristtjänst söks två stadsjurister för anställning vid kanslienheten. Arbetet ställer krav på att du har förutsättningar att klara av kvalificerad juridisk handläggning och rådgivning med tonvikt på rättsområden såsom kommunalrätt, förvaltningsrätt, sekretess, avtalsrätt, skadeståndsrätt, fastighetsrätt, miljörätt, arbetsrätt och bolagsrätt. Arbetsuppgifterna spänner över ett brett område varför viss inriktning görs för respektive stadsjurist mot vissa rättsområden samt förvaltningar. Vid denna inriktning tas hänsyn bl a till dina arbetserfarenheter och kompetens. Din bakgrund är fullgjord juristutbildning, gärna med notariemeritering. Du har goda allmänjuridiska kunskaper med erfarenhet av konsultativt juridiskt arbete från näringslivet, myndighet eller advokatbyrå. Erfarenhet av domstolsprocesser i form av processföring är meriterande. Som person är du serviceinriktad med mycket god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Då det för en av tjänsterna kan bli aktuellt med att bistå vid sammanträden med kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är erfarenhet från arbete i kommun särskilt meriterande.