OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Kommunikationsenheten ansvarar för styrning, stöd och uppföljning av stadens övergripande kommunikationsarbete.
Det handlar om olika samordningsfrågor med kommunikationsperspektivet i fokus, samt en rad gemensamma kanaler att använda på bästa sätt. Enheten samordnar förvaltningens presskontakter.
Ditt uppdrag
Som kommunikationsstrateg får du olika uppdrag där du tillsammans med kollegor vid stadsledningskontoret och inom staden driver kommunikationsfrågorna. Du stöttar med kommunikationsanalys och planering. I vissa frågor med stort medialt intresse är du involverad och säkerställer att stadens samordning sker på bästa och mest effektiva sätt. Du coachar talespersoner eller agerar själv talesperson – utifrån vad som är lämpligast vid varje given situation.
Du ansvarar för ett eget verksamhetsområde och ansvarar för den långsiktiga kommunikationsplaneringen samt ser till att kommunikationen bidrar till att nå övergripande mål inom området. Din uppgift är att tydliggöra och samordna vilka kommunikationsinsatser som ska göras under året och vem som ska ansvara för vad.
Du stöttar och samverkar med alla stadens förvaltningar och bolag. Du tar fram gemensamma kommunikationsplaner för olika delar av verksamheten samt stöttar ledningen vid behov i kommunikationsfrågor. Du samarbetar med kommunikatörer på enheten i att ta fram budskapsunderlag, frågor och svar och skriva pressmeddelanden. Arbetet bedrivs såväl proaktivt som reaktivt.
Du följer den nationella debatten och har förmåga att fånga upp aktuella ämnen och händelser och omvandla dem till proaktiv kommunikation. I tjänsten ingår att vara en del av vår beredskapsjour (kommunikatör i beredskap, KiB).
Din erfarenhet och kompetens
Du är van vid att fatta snabba och kloka beslut under tidspress och har inga problem med att tidvis hantera en stor arbetsbörda utan att tumma på värdet av goda relationer. Du är en bra coach och har givetvis en bra kännedom om hur både det moderna medielandskapet och offentlig sektor fungerar.
Du förstår att förtroende för våra chefer och verksamheter samt våra relationer med media bygger på öppenhet, saklighet och transparens. Du bör ha erfarenhet av arbete i offentlig sektor och stor förståelse för hur en politisk organisation fungerar.
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning i kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- jobbat med kommunikation både strategiskt och operativt i ett antal år, gärna i en större eller politiskt styrd organisation och har erfarenhet av såväl intern kommunikation som varumärkesarbete.
- stor erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation.
- erfarenhet av att stöttat och agerat rådgivande till chefer och andra.
- erfarenhet av att själv agera talesperson i media.
För att lyckas i rollen ser vi att du har en mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i en fråga och formulera budskap. Du är en mycket god skribent med förmåga att förklara och beskriva komplexa frågor och med känsla för nyheter och nyhetsvärdering samt vana att arbeta i olika publiceringssystem. Som person har du drivkraft att arbeta självständigt i ditt uppdrag samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändring.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper där vi ser att du är drivande och coachande samt skapar engagemang och delaktighet.
Varmt välkommen med Din ansökan. Ansök senast 30 november.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.