OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 55 000 anställda. Stadsrevisionen har kommunfullmäktiges uppdrag att årligen granska och främja den verksamhet som kommunstyrelsen och stadens sammantaget cirka 60 nämnder och bolag ansvarar för. Vår uppgift är att pröva om verksamheten är ändamålsenlig, bedrivs effektivt och redovisas på ett rättvisande sätt.
ARBETSUPPGIFTER
Stadsrevisionen har 33 medarbetare och är indelad i två revisionsavdelningar samt verksamhetsstöd. Vårt kontor ligger i centrala Göteborg. Vår administrativa chef kommer att gå i pension.
Vi söker nu en efterträdare som delar engagemanget för vårt uppdrag och vill leda och utveckla stadsrevisionens gemensamma administration i takt med de krav som ställs på verksamheten. Du erbjuds ett omväxlande arbete på ett kontor med engagerade medarbetare. Arbetet innebär täta kontakter med förtroendevalda och tjänstemän. Stadsrevisionen har också ett etablerat samarbete med andra offentliga och privata revisionsorganisationer.
Som administrativ chef ansvarar du för stadsrevisionens gemensamma administration, verksamhetsstöd. Rollen är en nyckelposition och innebär helhetsansvar för administrativa funktioner som ekonomi, redovisning, HR, nämndadministration, registratur och arkiv samt IT och intern service. Verksamhetsstöd ansvarar också för stadsrevisionens lokaler och säkerhetssamordning. Som chef har du personalansvar för avdelningens medarbetare.
Rollen som administrativ chef i en liten förvaltning innebär att strategiska frågor varvas med löpande, operativa frågor inom skilda områden. Du arbetar nära revisionsdirektören och är en del av stadsrevisionens ledningsgrupp. Som administrativ chef är du föredragande i revisorskollegiet, stadsrevisionens motsvarighet till kommunal nämnd i frågor kopplade till ansvarsområdena.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi söker dig som har erfarenhet av att leda administrativa processer i kommunal verksamhet. Det är särskilt meriterande om du har haft arbetsledande roller i Göteborgs Stad. Erfarenhetsmässigt har du din tyngdpunkt inom ekonomiområdet och du är väl förtrogen med budget-, prognos- och analysarbete likväl som intern kontroll.
Vi förväntar oss också att du har god kunskap inom HR-området. Vi vill att du är ansvarskännande, noggrann och med god förmåga att prioritera. Som administrativ chef behöver du kunna arbeta systematiskt och strukturera verksamhetsstödet på ett sätt som skapar trygghet för dem du servar. Då medarbetarnas uppgifter spänner över olika områden krävs att du som person är nyfiken och vill fördjupa dig inom olika områden.
Du är analytisk och har förmåga att se helhet och samband. Som person har du lätt att samarbeta med andra, och du är duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare