OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 55 000 anställda. Stadsrevisionen har kommunfullmäktiges uppdrag att årligen granska och främja den verksamhet som kommunstyrelsen och stadens sammantaget cirka 60 nämnder och bolag ansvarar för. Vår uppgift är att pröva om verksamheten är ändamålsenlig, bedrivs effektivt och redovisas på ett rättvisande sätt.
ARBETSUPPGIFTER
Stadsrevisionen har kommunfullmäktiges uppdrag att årligen granska och främja den verksamhet som kommunstyrelsen och stadens sammantaget cirka 60 nämnder och bolag ansvarar för. Vår uppgift är att pröva om verksamheten är ändamålsenlig, bedrivs effektivt och redovisas på ett rättvisande sätt. Stadsrevisionen har 33 medarbetare. Vårt kontor ligger i centrala Göteborg.
Vi söker nu ytterligare en kollega som kombinerar djupgående kunskap om kommunal verksamhet med kvalificerad erfarenhet av kommunal ekonomi och redovisning.
På stadsrevisionen får du möjlighet att arbeta med frågor som berör många människor. Du deltar i samhällsutvecklingen genom att bidra till insyn och bedömningar som ligger till grund för förändring, diskussion och beslut. Arbetet är omväxlande och ger djup kännedom om kommunens olika verksamheter. Du kommer att arbeta med kunniga och engagerade kollegor samt ha täta kontakter med både politiker och tjänstemän.
Granskningen av stadens verksamheter genomför vi i huvudsak själva medan granskningen av räkenskaper upphandlas från externa byråer. Vi genomför dock granskningen av stadens sammanställda räkenskaper på koncernnivå med egen personal. Vi ser nu ett behov att utvidga kretsen revisorer som är väl förtrogna med både kommunal ekonomi och verksamhet.
Du kommer att ingå i en av stadsrevisionens två revisionsavdelningar och genomföra årlig granskning för några av stadens nämnder och bolag samt arbeta i projektform med granskningar av mer fördjupad karaktär. Arbetet som revisor bedrivs både enskilt och i grupp och passar dig som både har vana att arbeta självständigt och som tycker om att samarbeta med personer som har olika kompetenser.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi eller förvaltning. Du är analytisk och har förmåga att se helhet och samband samt är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet som revisor eller att du har en bakgrund som kvalificerad utredare, controller, ekonomiansvarig eller liknande inom kommunal sektor. Som person har du lätt att samarbeta med andra, är en god lyssnare samt har hög kapacitet och integritet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.