Ställföreträdare

Ställföreträdare

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Vill du vara en del av en nytänkande förvaltning som bidrar till en bättre vardag för de som bor, verkar och vistas i Halmstads kommun? På serviceförvaltningen jobbar vi tillsammans för att erbjuda våra kunder bästa möjliga service inom alla våra områden. Vi erbjuder tjänster inom bland annat måltider, fastighets- och verksamhetsservice, IT, fordon, personal- och lönehantering samt kommunvägledning.

Vi är en professionell organisation i ständig utveckling, varje dag ger en ny möjlighet att prova nya metoder och arbetssätt. Ibland lyckas vi och ibland lär vi oss – båda är bra! Vi ger ett gott bemötande till alla, från barnen och pedagogerna på förskolan till våra äldre på äldreboendena. Vi är förvaltningen som är med våra kommuninvånare hela livet. Vill du också vara med?

Halmstad direkt är kommunens kontaktcenter. Vi gillar när besökare, halmstadsbor och företagare får svar på sina frågor och hjälp med sina ärenden. Våra kunder ska alltid få god service och hjälp med sina ärenden oavsett om de väljer att kontakta oss via mejl, chatt, telefon eller besök. Vi svarar också för konsumentrådgivning samt budget- och skuldrådgivning.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och göra skillnad i samhället genom att stödja människor som på grund av sjukdom, psykisk ohälsa eller andra omständigheter inte själva kan ta hand om sin ekonomi och sina rättigheter? Som professionell ställföreträdare har du en viktig roll i att säkerställa att individer får den hjälp de behöver.

Som professionell ställföreträdare arbetar du för de personer (huvudmän) du har uppdrag för på följande områden: bevaka rättigheter, förvalta egendom och sörja för person. Detta innebär att du tillser att dina huvudmän får sina behov tillgodosedda från olika myndigheter, att du förvaltar huvudmännens ekonomi i allt från att betala fakturor och ingå ekonomiska avtal. Du ansvarar även för att tillvarata dina huvudmäns intressen exempelvis i juridiska frågor, som exempelvis vid arvsskiften eller fastighetsförsäljningar.

Som ställföreträdare tillhör du en nystartad funktion på serviceförvaltningen.
Det innebär att behovet av att skapa och sätta upp nya rutiner och processer på ett effektivt sätt kommer vara en del i arbetet, både i enskilda ärenden samt på övergripande nivå.

Som person ser vi att du har ett starkt engagemang för människor i utsatta situationer, du har en genuin vilja att hjälpa andra och göra en positiv skillnad.
Eftersom att en ställföreträdare kan utgöra en inskränkning i den enskildes rätt att själv fatta vissa beslut i sin vardag är det viktigt att du har en god förmåga att skapa tillitsfulla relationer genom ett gott bemötande. Det är även viktigt att du har förmågan att sätta gränser då arbetet kan komma att kräva uthållighet och tålamod. Du arbetar på ett strukturerat sätt och är van att ta välgrundade beslut. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att jobba i team samtidigt som du lätt ställer om och jobbar självständigt när verksamheten så kräver.

Då arbetet kräver budgetering och redovisning behöver du ha intresse för ekonomi. Du är lyhörd och anpassningsbar och har du kunskap om myndigheter och myndighetsbeslut är det meriterande. Utifrån arbetets karaktär lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Du behöver även vara väl förtrogen med digitala hjälpmedel då det mesta av arbetet sker digitalt.

En professionell ställföreträdares lämplighet måste prövas innan uppdrag kan tilldelas. Innan anställning kommer arbetsgivaren göra en säkerhetsprövning på slutkandidater som innehåller bl.a. polisens belastningsregister, hos kronofogden samt hos socialtjänsten.

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer - Krav

• Utbildning vid högskola/universitet exempelvis socionom, beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Du har erfarenhet inom psykiatri, missbruk, ekonomi, juridik eller annan erfarenhet som vi bedömer som lämplig.
• Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
• Goda kunskaper inom IT
• B-körkort

Kvalifikationer - Meriterande/Önskvärt

Tidigare kunskap eller erfarenhet av ekonomisk förvaltning

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi uppmuntrar till god hälsa och regelbunden rörelse. Halmstads kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag till alla anställda.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryterings

Kontaktpersoner på detta företaget

Helén Lövinger, kontaktcenterchef
035-139485
Catarina Eriksson, Bitr kontaktcenterchef
035-137367
Helén Lövinger, Verksamhetschef
035-139485

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Halmstads kommun, Halmstad Direkt
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 oktober 2024
  • Ansök senast: 20 oktober 2024

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


17 december 2024

17 december 2024