OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Örebro kommuns nya Förvaltarenhet. Förvaltarenheten träder in när mer professionellt stöd behövs i form av en förvaltare/god man och du kommer att vara med och utveckla verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål.
Om tjänsten
Förvaltare/god man har till uppdrag att på ett professionellt sätt vara företrädare för och bevaka huvudmannens rätt. Förvaltare/god man får sitt uppdrag från tingsrätten på förslag från överförmyndarnämnden och träder in när uppdragen blir för komplexa för privat person att på idell basis åta sig upppdrag. Verksamheten styrs huvudsakligen utifrån föräldrabalkens bestämmelser.
Arbetet innebär att bistå huvudmannen i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Huvudmannens behov står i centrum och arbetet med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av förvaltare/god mans utvecklingsarbete. Som god man/förvaltare anställd på Förvaltarenheten ska man bidra till en ökad livskvalitet för huvudmannen utan att frånta den enskilde sitt eget ansvar. Förvaltaren/god man samarbetar med professionella nätverk och med personens anhöriga om möjligt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ha kontakt med huvudmannen och eventuellt nätverk
• företräda huvudmannen inför myndigheter och domstolar
• bevaka rätten till vård- och omsorg
• ansöka om ekonomiskt bistånd/bidrag hos myndigheter
• strukturera huvudmannens ekonomi
• dokumentation och ekonomisk redovisning av huvudmannens tillgångar
Kompetenskrav
• högskoleutbildning om minst 180hp som t.ex. socionom, ekonom, jurist eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
• erfarenhet av arbete med personer med komplex problematik
Du skall ha ett reflekterande arbetssätt och verka för att den enskilde får de hjälpinsatser som behövs för att innehållet i den enskildes vardag blir begripligt, hanterbart och meningsfullt. Du kommer att träffa många människor vilket ställer krav på stor flexibilitet, rörlighet, mångsidighet och samarbetsförmåga. Det är av största vikt att du uppskattar att arbeta i olika miljöer och med skiftande arbetsuppgifter. Vidare kräver arbetet att du har en ekonomisk medvetenhet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• kunskap/erfarenhet från samhällsservice såsom LSS
• kunskap av socialtjänstlagen, juridik, ekonomi och administration
• erfarenhet av att ha arbetat utifrån lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av förvaltarskap eller godmanskap
Omfattning och tillträde
Anställningsform: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Arbetstid: dagtid
Tjänsterna kommer tillsättas under förutsättning att erfoderliga beslut fattas
Om arbetsplatsen
Förvaltarenheten är en ny verksamhet som ska starta upp under år 2021. Enheten kommer bestå av två ställföreträdare.
Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Lämplighetskontroll görs enligt Överförmyndarens praxis vid anställning.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 april.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67