OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för barn, ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, kriminalitet, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb.
På huvudkontoret i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Vi håller till i nya lokaler i Solna Business Park.
ARBETSUPPGIFTER
Till myndighetens huvudkontor söker vi en arkivarie. Tjänsten är placerad vid myndighetens Juridiska avdelning. Avdelningen består av nio jurister i grundbemanningen som leds av en chefsjurist och en biträdande chefsjurist. I avdelningen arbetar även två registratorer och en arkivarie.
Rollen som arkivarie innebär att vara ett stöd för verksamheten i frågor kring SiS arkiv och informationshantering, både gentemot institutionerna och verksamhetskontoren runt om i landet, samt på huvudkontoret. SiS arkiv består i dag både av pappersarkiv och elektroniska handlingar i myndighetens olika verksamhetssystem.
På huvudkontoret arbetar arkivarierna med sedvanliga uppgifter, så som dokumenthanteringsplaner, processkartläggningar, klassificeringsstruktur, arkivleveranser, ordnings- och förteckningsarbete, gallring, samt utbildning av personal. Arkivarierna kommer även att arbeta med informationshantering kopplat till verksamhetssystem och arbete med införande av e-arkiv. Myndigheten har i dagsläget inget e-arkiv. Arbete med att införa ett sådant kommer också involvera arkivarierna. I arbetet ingår även rådgivning och stöd i arkivfrågor för verksamhetens registratorer och övrig personal, samt ett nära samarbete med myndighetens dataskyddsombud och IT-säkerhetsansvarig.
Arbetet med institutioner och verksamhetskontor omfattar huvudsakligen stöd i ordnings- och förteckningsarbete, samt arbete i samband med leveranser. Resor i landet förekommer då myndighetens arkiv är spridda på ett fyrtiotal platser, med en arkivbildning på varje institution och verksamhetskontor. Den lokala arkivhanteringen sköts av särskilt utsedda registratorer/administratörer. SiS förtecknar arkiv enligt både allmänna arkivschemat och verksamhetsbaserad informationsredovisning.
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Akademisk utbildning motsvarande 60hp/40p i arkivvetenskap, eller motsvarande.
• Minst två års erfarenhet av arbete med arkiv inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete.
• Erfarenhet av informationsvärdering.
• Erfarenhet av arbete med frågor rörande digitalt bevarande och e-arkiv inom offentlig förvaltning.
• God förmåga att kommunicera obehindrat på svenska, i tal, såväl som i skrift.
Meriterande:
• Kunskap om och erfarenhet av arbete med socialtjänstverksamhet.
• Kunskap om och erfarenhet av arbete i diarieföringssystemet Ciceron(Diabas).
• Erfarenhet av projektledning.
Arkivarierollen vid SiS innebär ett stort eget ansvar och ställer höga krav på god förmåga att samarbeta. För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och noggrann. Du har även god förmåga att ta initiativ. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Sara Lövenhag
010-453 41 58
Avdelningsdirektör Annika Eriksson
010-4534134
Verksjurist Fredrik Berglund
010-453 40 42
Enhetschef Anita Andersson
010-453 40 98