Statistiker

Arbetsbeskrivning

Statistikenheten söker tre statistiker

Statistikenheten på Socialstyrelsens socialtjänstavdelning ansvarar för den officiella statistiken om socialtjänsten och tillhandahåller statistiskt metodstöd till samtliga enheter på avdelningen. På statistikenheten arbetar idag fjorton personer, främst statistiker och utredare.

Socialstyrelsen har nyligen fått regeringens uppdrag att utveckla system för öppna jämförelser av kvalitet och resultat inom vård och omsorg om äldre. I detta uppdrag ingår bland annat att utveckla personnummerbaserad statistik inom verksamhetsområdet samt att utveckla system för redovisning av äldres behov, omfattningen av insatserna från vård och omsorg samt analys om insatserna tillgodoser äldres behov. Vi ska därför förstärka vår enhet och söker nu tre statistiker. Två tjänster är tillsvidareanställningar, en tjänst är projektanställning med möjlighet till förlängning och eventuell tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter
Som statistiker kommer du att arbeta med att utveckla statistiken, främst inom äldreområdet men även med våra övriga ämnesområden i den officiella socialtjänststatistiken. Utvecklingsarbetet sker i projekt, och du deltar antingen som projektmedlem eller som projektledare. Du kommer också att delta i arbetet med produktionen av vår officiella statistik.

En viktig uppgift är även att bistå ämneskunniga utredare på övriga enheter inom socialtjänstavdelningen med statistisk metodkompetens i undersökningar. Du kommer att ansvara för de statistiska aspekterna i planering, utförande och rapportering. Ofta rör det sig om urvals undersökningar.

Du kommer att arbeta med datainsamling, bearbeta och analysera data, samt ta fram och presentera resultat. Du kan även komma att arbeta med frågekonstruktion i enkäter.

Arbetet innebär många kontakter, både internt och externt.

Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleexamen och minst 60 poäng statistik eller motsvarande. Du ska ha arbetat minst ett par år som statistiker och ha god vana vid arbete med SAS och MS Office paketet. Vi ser gärna att du har arbetat som projektledare eller med frågekonstruktion i enkäter. Det är därutöver meriterande om du har erfarenhet av arbete med urvalsundersökningar och som konsult.

Vi arbetar mycket tillsammans och lägger därför stor vikt vid social kompetens och god samarbetsförmåga. Vi tror att du som person är noggrann, ansvarskännande och driven. Därutöver bör du vara bra på att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 3 platser
  • Heltid
  • Publicerat: 10 maj 2007
  • Ansök senast: 20 maj 2007

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010