OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk vård och omsorg står inför en mycket intressant och händelserik tid. Socialstyrelsen har en viktig roll att genom statistik belysa hälsans utveckling och vårdens innehåll. Avdelningen för register och statistik arbetar med register, statistik och dataförsörjning samt delar av myndighetens informationsstruktur. Vi arbetar bland annat med att samla in, förvalta och utveckla myndighetens register, tillhandahålla data till externa intressenter och publicera statistik.
Enheten för statistik 1 söker nu ny medarbetare som vill vara del av denna utveckling.
Vi söker nu dig som vill arbeta med att ta fram statistik ur våra register utifrån allmänhetens, vårdens och beslutsfattares behov. Tjänsten är placerad på en av våra två statistikenheter och arbetsuppgifterna kommer fokusera kring framtagande av statistik som är baserad på några av våra hälsodataregister. Statistiken som produceras vid enheten är en del av Sveriges officiella statistik.
Socialstyrelsens statistikverksamhet fyller en viktig funktion genom att med siffror beskriva sjukvården och omsorgen. Utifrån de behov som finns behöver vi nu ytterligare utveckla verksamheten och öka tillgängligheten av myndighetens statistik. Vi söker dig som vill vara delaktig i denna utveckling.
Vi söker dig som har
• examen från högskoleutbildning, exempelvis inom statistik, systemvetenskap, folkhälsovetenskap eller liknande
• god kunskap inom SAS-programmering
• god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, ansvarstagande och resultatinriktad samt är duktig på att kommunicera. Det är viktigt att du är analytisk och initiativrik samt bra på att samarbeta med andra. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av hälsodataregister eller andra stora datamängder
• arbetslivserfarenhet från hälso- och sjukvårdsområdet
• erfarenhet av utredningsarbete i offentlig verksamhet
• kunskaper om dataskyddsförordningen eller offentlighets- och sekretesslagen.
Anställningsinformation
Detta är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir statistiker alternativt utredare.
Välkommen med din ansökan senast den 21/10 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-31913/2020.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Henrik Lysell. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Gerd Lundberg. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055