OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en eller flera statistiker/analytiker som tillsammans med kollegor inom IVO vill tillvarata myndighetens unika analysmöjligheter inom vård och omsorg. Du kommer ha möjlighet att påverka arbetssätt, metoder och bidra till att utveckla hela analysprocessen i nära samverkan med kunniga kollegor från övriga delar av myndigheten. Du kommer att vara placerad på enheten för statistik och register, som uppdaterar och förvaltar informationen i IVO:s register. Enheten är en av fyra som utgör analysavdelningen på IVO.
Arbetsuppgifter
Du kommer att bidra till IVO:s statistikproduktion och utvecklingen av IVO:s datadrivna och riskbaserade tillsyn och tillståndsprövning genom att:
• Ge service till interna och externa intressenter som efterfrågar statistik och andra kunskapsunderlag.
• Göra skräddarsydda uttag från interna IT-system eller externa datakällor för framställan av både löpande statistik och dataunderlag på förfrågan, exempelvis till verksamhetsuppföljning, årsredovisning och IVO:s årliga rapport om tillsynens och tillståndsprövningens iakttagelser, Vad har IVO sett.
• Hantera utlämnanden utifrån OSL
Du kommer att arbeta med detta såväl självständigt som i olika tvärprofessionella arbetsgrupper och sammanhang. Arbetet innebär mycket samarbete och många kontakter med personer i olika funktioner såväl internt på IVO som externt.
Vi erbjuder utveckling i din roll som statistiker/analytiker vid IVO. Myndigheten och analysavdelningen utvecklas ständigt inom statistikområdet, och vi ser att också du är med och utvecklar det. I framtiden kan det bli aktuellt med mer komplexa uppdrag såsom att delta i olika typer av projekt och regeringsuppdrag och att sammanställa analyser och resultat från tillsyn.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Universitets-/högskoleexamen där kvantitativ metod ingått som en del av utbildningen eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Minst 60 hp (40 poäng) i ämnet statistik.
• Erfarenhet av att använda analysverktyg som SAS, R eller motsvarande.
• Mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga.
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska språket.
Det är meriterande om du har:
• Aktuell erfarenhet av ett eller flera statistikverktyg.
• Erfarenhet av att använda visualiseringsverktyg, såsom Power BI, Tableau eller motsvarande.
• Kunskap att pedagogiskt visualisera data eller statistik.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du vara bra på och trivas med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du behöver en mycket god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Du behöver vara prestigelös och kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du behöver därutöver kunna kommunicera dina resultat på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm.
Ansökan
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev. Märk din ansökan med dnr. 2.1.1- 43128/2022 och ansök senast 22 november. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01