OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vill du arbeta med utveckling av program/script för datahantering och analys, framtagande av tabeller och grafer? Har du minst två års praktisk erfarenhet av R-programmering? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kometens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som är stark i script-programmering och programmering i R för datahantering. Vi ser gärna att du behärskar ytterligare programmeringsspråk och lär dig nya löpande. Vidare känner du dig bekväm med att utföra statistiska analyser inom epidemiologi och folkhälsa. Du kommer att strukturera, bearbeta och analysera data från olika interna och externa hälsoregister och populationsundersökningar samt bidra till statistikproduktion. En viktig del i arbetet kommer att vara att bidra till ökad automatisering av myndighetens databearbetning och analys, med högre kvalitet och ökad effektivitet som mål. Arbetet är varierande både vad gäller ämnen och uppgifter. På Folkhälsomyndigheten sker arbetet med datahantering och analys inom den avgränsade statistikverksamheten som består av systerenheterna Enheten för analys och Enheten för data och register. Du kommer tillhöra Enheten för analys. Hos oss jobbar du både självständigt och tillsammans med statistikerkollegor på båda enheterna.
Enheten för analys består av 20 medarbetare varav ungefär hälften är statistiker och resterande är nationalekonomer, hälsoekonomer, enkätspecialister, modellerare och datavetare.
I arbetsuppgifterna kan även övriga arbetsuppgifter på enheten komma att ingå som kompetensutveckling och administration.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Kandidatexamen i statistik, data science eller motsvarande.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Minst två års praktisk erfarenhet av R-programmering.
• Erfarenhet av SAS programmering.
• Erfarenhet av att arbeta med registerdata, gärna hälsoregister.
• Vana att samköra och länka datafiler.
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt noggrann. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av statistiskt analysarbete, gärna inom biostatistik, epidemiologi, folkhälsa eller medicinsk forskning.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att arbeta med R-markdown/Knitr.
• Erfarenhet från motsvarande arbete vid statlig myndighet.
Vad gör enheten?
Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94 fram till den 12 juli 2024.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2024-08-09 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 02660-2024-2.1.1