OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen, som är en statlig myndighet under Socialdepartementet, är nationell expert- och tillsynsmyndighet för verksamhet som rör socialtjänst, hälso- och sjukvård, hälsoskydd, smittskydd och epidemiologi. Socialstyrelsen verkar för god hälsa, social välfärd samt vård och omsorg av hög kvalitet på lika villkor för hela befolkningen. Socialstyrelsen har ca 1 000 anställda, varav drygt 450 arbetar på de sex regionala tillsynsenheterna ute i landet. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.socialstyrelsen.se. Avdelningen Statistik & Utvärdering följer upp, analyserar och utvärderar utvecklingen i vård och omsorg. En annan uppgift är att utveckla nationella indikatorer för god hälsa, vård och omsorg. På avdelningen finns även våra hälsodataregister och statistikdatabaser. Avdelningen har åtta enheter. Enheten för befolkningsstatistik arbetar med statistik om särskilda befolkningsgrupper såsom äldre, barn och ungdom och personer med funktionsnedsättning liksom med missbruks-, cancer-, hjärt- och kärl-, reproduktions- och tandhälsostatistik. I ansvaret ligger att utveckla statistikens innehåll, kvalitet och aktualitet. Enheten svarar även för myndighetens webbaserade interaktiva statistikdatabaser, samt har hand om statistikbeställningar. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår att utveckla och arbeta med register och statistik i första hand inom området insatser för personer med funktionsnedsättning, både enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Register och statistikverksamheten sker i SAS-miljö. Du kommer att delta i arbetet med, och i stora delar ha ansvaret för, produktion av officiell statistik och olika former av webbaserade statistikapplikationer. Förutom arbete med bearbetning, analys och resultatpresentation ingår även kvalitetsfrågor i anslutning till datainsamling. Bland arbetsuppgifterna ingår att förse forskare och andra intressenter med uttag och sammanställningar från aktuella register. En annan viktig uppgift är att ingå i enhets- och avdelningsövergripande projekt inom Socialstyrelsen och bidra med statistik och metodkompetens.[ Det rör sig ibland om urvalsundersökningar och du kommer då att svara för de statistiska aspekterna i upplägg, genomförande och rapportering. Kvalifikationskrav: . högskoleutbildning i statistik eller motsvarande kompetens . goda kunskaper och god vana vid arbete med SAS eller liknande program som kräver programmeringskompetens Det är meriterande om du har: . ett flertal år som statistiker[ . arbetat med statistikutvecklingsfrågor . arbetat med stora datamaterial . arbetat med urvals- och enkätundersökningar Arbetet kräver mycket samarbete i såväl interna som externa arbetsgrupper. Därför söker vi Dig som har god samarbetsförmåga, samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är noggrann och har analytisk förmåga. Du är också ansvarskännande och drivande. Därutöver bör du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är angeläget att du som söker kan sätta sig in i aktuell lagstiftning och att förstå vad hanteringen av sekretessbelagda uppgifter inom ett lagreglerat område innebär. Omdöme och integritet är därför viktiga egenskaper. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på högst[2år. Välkommen med din ansökan märkt dnr 211-28185/2010 senast den[3 Oktober[2010. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055