Statistiksamordnare

Arbetsbeskrivning

Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar cirka 300 personer och myndigheten är placerad i Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Enheten för löneadministration ingår som en av fyra enheter i Ekonomiavdelningen och har som huvudsakligt uppdrag att ansvara för löneadministrationen inom Sveriges Domstolar. I uppdraget ingår också att ansvara för utbetalning av ersättningar till nämndemän m.fl., granskning av rese- och utläggsräkningar, personalstatistik samt vara ett administrativt stöd till förstärkningsstyrkan. Enhetens uppdrag innebär mycket kontakter med domstolarna och med andra externa intressenter.

Ekonomiavdelningen ansvarar utöver löneadministrationen för Sveriges Domstolars finansering, budgetering och redovisning. Avdelningen svarar vidare för uppföljning, analys och prognostisering av Sveriges Domstolars ekonomi och verksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande och självständigt arbete där du servar organisationen med statistiska sammanställningar, rapporter och andra främst personalrelaterade eller ekonomiska underlag. Din roll innebär också att du kommer att arbeta med förvaltning och utveckling av vårt statistiksystem SIV. I arbetsuppgifterna ingår även registervård, utbildning i statistiksystemet och du kommer också att fylla en central roll vid de årliga lönerevisionerna. I din roll kommer du att ha mycket kontakt med med domstolar, andra myndigheter, massmedia och allmänheten.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker:
•Har utbildning på högskolenivå med inriktning mot statistik, PA-området, systemvetenskap eller annan för arbetet relevant eftergymnasial utbildning alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt i kombination med mångårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
•Har erfarenhet av att arbeta med personalstatistik gärna inom offentlig förvaltning eller i en större organisation.
•Har mycket goda kunskaper inom och stor vana vid att arbeta med Excel och kan använda de möjligheter som detta innebär i din roll.

Du tar ansvar och initiativ, är drivande och tar dig an dina uppgifter på ett strukturerat och lösningsorienterat sätt. Som person är du flexibel men noggrann i ditt arbete. Du har ett engagemang och en vilja att vara med och utveckla verksamheten och trivs med att arbeta i team i en stor organisation. En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att du är serviceinriktad samt har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr

Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 34 Jönköping
None

Postadress

None
Jönköping, 55181

Liknande jobb


13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024