OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt.
Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet.
I Sverige finns sex nationella registercentrum (RC), varav ett är RC Syd med kontor i Karlskrona och Lund. Alla registercentrum har i uppdrag att stödja kvalitetsregister med bland annat teknisk infrastruktur och statistiska analyser, i första hand nationella, men även regionala och lokala. I uppdraget ingår även kompetensmässigt stöd i anpassningen till det nya kvalitetsregistersystemet samt integrering i system och struktur för kunskapsstyrning inom landsting och regioner.
RC Syd, som har kontor både i Karlskrona och Lund, söker nu en statistisk programmerare och sakkunnig inom IT, företrädesvis gällande våra två registerplattformar. Du arbetar mot båda våra kontor i en sammanhållande roll med placering i vårt kontor i Karlskrona.
Den ena delen av tjänsten, rollen som statistisk programmerare, är främst kopplad till vårt kontor i Lund som där organisatoriskt ingår i Region Skånes enhet för Dataanalys och Registercentrum (DARC). Vårt kontor i Karlskrona ingår organisatoriskt i Region Blekinges Enheten för kvalitet och utveckling.
Inom RC Syd är vi i dagsläget 17 medarbetare med kompetens inom förbättringsarbete, statistisk analys, dataanalys, programmering, systemadministration, kommunikation och kvalitetsregister.
Välkommen till en organisation med högt i tak och goda samarbeten!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen arbetar du brett med krav, utveckling, test och struktur. Du stödjer de kvalitetsregister som är anslutna till RC Syd och ansvarar för och genomför uppbyggnad och programmering av registerformulär och presentationer av statistiska analyser baserade på data från registren.
Rollen innebär vidare att du har en helhetssyn och är en sammanhållande, sakkunnig länk mellan RC Syds båda kontor och registerplattformar gällande IT-struktur och tekniska utvecklingsmöjligheter. RC Syd har strategiskt två registerplattformar: 3C (som ägs av RC Syd) och en extern plattform. Du kommer att arbeta tekniskt i vår egen plattform och dessutom vara kontaktperson mot leverantören av den externa plattformen.
Arbetet med kvalitetsregister innefattar att bygga och uppdatera inmatningsformulär samt kontrollera datakvaliteten. Andra arbetsuppgifter kan förekomma och grundar sig på din tidigare erfarenhet, kompetens eller utvecklingsambitioner. Du kommer även att vara delaktig i strategiska diskussioner om dataanalyser baserade på nuvarande och kommande datamängder. I rollen ingår täta samarbeten med statistiker, dataanalytiker och utvecklingsledare.
I och med att rollen är riktad mot båda kontor och ena delen av tjänsten innebär mycket kontakt med medarbetare i Lund behöver du emellanåt vara på plats i Lund inte minst under introduktionen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en programmeringsutbildning med en omfattning av minst 2 år, alternativt en likvärdig utbildning som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Meriterande är arbetslivserfarenhet i en roll som programmerare samt kunskaper i något av de verktyg vi använder. Du har goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som i skrift.
Ditt huvudsakliga arbetsverktyg för dataanalys och resultatpresentation kommer att vara SAS, varför vi vill att du ska känna dig komfortabel med detta verktyg, alternativt är öppen för att utbilda dig inom detta. Ett centralt verktyg är SQL (vår registerdatabas är en SQL-databas) och även detta vill vi att du ska känna dig komfortabel med, alternativt är öppen för att utbilda dig inom. Arbete med databaser och stored procedures är en viktig del av tjänsten. Du bör även känna dig bekväm med att arbeta med HTML samt JavaScript. Utöver detta används även R, Python, Word, Excel samt Access och kunskap i dessa verktyg är meriterande. Har du inte erfarenhet sedan tidigare av dessa verktyg får du upplärning på plats och via kurser. Vi ser som meriterande att du har erfarenhet från industrin och/eller konsultbranschen.
Personen vi söker är driven, målinriktad, kundorienterad, villig att lära nytt och drivs av såväl stora som små utmaningar i vardagen. Vår kund är i slutänden alltid patienten och vårt arbete ska ske med patientens bästa som ledstjärna, men vägen dit går via samarbete över kompetensgränser, varför samarbetsförmåga är av mycket stor vikt. Vi förväntar oss att du är noggrann, van vid att arbeta självständigt samt att du kan och finner det intressant att bidra med input i strategiska diskussioner och möten.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-chef Jörgen Hjelm
0455-569 41
Personalstrateg Lisa Larsson
0455-32 20 45
Vision Joakim Nilsson
0455-30 50 28
SACO Anna Förberg
0455-569 46
Chef Kultur och fritid Malena Sandgren
0455-30 50 08
SACO Christer Nilsson
0455-30 50 18
Vision Johanna Olofsson
0455-30 50 24
Musikerförbundet Niclas Höglind
0455-32 19 21
Administrativ chef Ingrid Ljungqvist
0455-30 50 06
Kanslichef Ingrid Ljungqvist
0455-30 50 06