Stenungsunds kommun söker socialsekreterare till Biståndsenheten

Stenungsunds kommun söker socialsekreterare till Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med ca 26 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 3 verksamheter; Vård och omsorg, Individ- och familjeomsorg samt Funktionshinder.

På Biståndsenheten arbetar idag 10 socialsekreterare mot olika målgrupper med stöd av en förste socialsekreterare. Målgruppen består främst av äldre personer som behöver stöd men även yngre personer kan också ingå. Vi har byggt upp nära samarbete med samverkanspartner inom och utanför enheten, vilket bidrar till att kunna göra en skillnad för de som vi arbetar med och för. Med människan i fokus verkställs insatser genom bistånd till personer som har olika behov av hjälp och stöd i sin vardag. Alla instanser som görs för den enskilde i kedjan bidrar till en kvalitativ och säker vård och omsorg.

Vi kan erbjuda dig en trevlig arbetsplats med många skratt och professionella medarbetare i olika åldrar. Kommunhuset ligger centralt i Stenungsund med närhet till tåg- och busstation för pendlare, tillgång till parkering för bilburna, stort utbud av shopping och lunchrestauranger och precis utanför kontorsfönstret finns möjlighet att ta ett dopp i havet! Stenungsunds kommun erbjuder flera förmåner som exempel årsarbetstid, friskvårskuponger, intern och extern handledning.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en socialsekreterare till biståndsenheten som skall arbeta med vård- och omsorgärenden. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att med brukaren i fokus informera, vägleda, ta emot anmälan/ansökan, utreda, göra individuella bedömningar och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen. Målgruppen är personer som kan vara i behov av till exempel trygghetslarm, hemtjänst, dagverksamhet och särskilda boendeformer. Ditt arbete som socialsekreterare är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med den individen ska arbeta för att hitta en individuell lösning utifrån Individens behov i centrum, IBIC. Du kommer främst att arbeta med att hantera ärenden som inkommer via IT-stöd SAMSA och samverkar både med interna och externa samarbetspartners. Vi använder oss av dokumentationssystemet Lifecare.

Du kommer till en arbetsplats som präglas av närhet och vilja att stötta och lära varandra i en strävan att bli allt mer professionella i vår yrkesutövning. Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet och det är lätt att gå till varandra.
Som socialsekreterare erbjuds du ett spännande och utmanande arbete som präglas av respekt för allas lika värde.

Omfattning 75%.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning såsom socionomprogrammet, socialpedagogiska programmet 180 hp och sociala omsorgsprogrammet 180 hp.

Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom biståndsbedömning.

Då det förekommer många administrativa arbetsuppgifter trivs du med att ha många bollar i luften. Du tycker också om att arbeta självständigt och strukturerat genom att planera och organisera ditt arbete.

Rollen som socialsekreterare innebär kontakt med många olika parter, vilket ställer höga krav på din förmåga att möta varje person och deras anhöriga. Du behöver även vara öppen för samverkan med andra professioner såväl internt som externt.

Meriterande om du har erfarenhet av målgrupp och av myndighetsutövning.

Personliga egenskaper, kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet. Du behöver kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift, kunna planera och samverka med andra aktörer samt att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning.

B-Körkort krävs.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024