OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar fyra verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder.
Individ- och familjeomsorgen (IFO) möter kommuninvånare som är i behov av stöd på olika sätt. Det kan handla om stöd för föräldrar, barn och unga, ett tillfälligt ekonomiskt stöd, stödinsatser för att komma ur ett missbruk eller att leva med en psykisk sjukdom. Ärendena som hanteras har förebyggande syften samt utredning- och behandlingsarbete.
På Biståndsenheten arbetar idag 11 socialsekreterare mot olika målgrupper med stöd av en förste socialsekreterare. I aktuell tjänst består arbetet främst att arbeta mot målgruppen av äldre personer som behöver stöd men även yngre personer kan ingå eftersom vi inte har någon åldersgräns. Vi har byggt upp nära samarbete med samverkanspartner inom och utanför enheten, vilket bidrar till att kunna göra en skillnad för de som vi arbetar med och för. Med människan i fokus verkställs insatser genom bistånd till personer som har olika behov av hjälp och stöd i sin vardag. Alla instanser som görs för den enskilde i kedjan bidrar till en kvalitativ och säker vård och omsorg.
Kommunhuset ligger centralt i Stenungsund med närhet till tåg- och busstation för pendlare, tillgång till parkering för bilburna, stort utbud av shopping och lunchrestauranger och precis utanför kontorsfönstret finns möjlighet att ta ett dopp i havet! Stenungsunds kommun erbjuder flera förmåner som till exempel årsarbetstid, friskvårskuponger, intern och extern handledning.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer i huvudsak att arbeta med vård- och omsorgärenden. Som socialsekreterare inom vård och omsorg är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda och bedöma ansökningar inkomna från personer både över och under 65 år gällande insatser som till exempel hemtjänst, dagverksamhet, korttidsplats och särskilda boendeformer.
I arbetet ingår att aktualisera ärenden, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen. I tjänsten finns det även behov av att kunna arbeta i IT-stöd SAMSA. Ditt arbete som socialsekreterare är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med sökande ska arbeta för att hitta en lösning för individen utifrån Individens behov i centrum, IBIC. I ditt arbete kommer du att samverka både inom kommun men även externa samarbetspartners. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi använder oss av dokumentationssystemet Lifecare.
Som socialsekreterare erbjuds du ett spännande och utmanande arbete som präglas av respekt för allas lika värde.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning såsom socionomprogrammet, socialpedagogiska programmet 180 högskolepoäng, sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du skall vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom handläggning. Då det förekommer många administrativa arbetsuppgifter trivs du med att ha många bollar i luften. Du tycker också om att arbeta självständigt och strukturerat genom att planera och organisera ditt arbete. Rollen som socialsekreterare innebär kontakt med många olika parter, vilket ställer höga krav på din förmåga att möta varje person och deras anhöriga. Du behöver även vara öppen för samverkan med andra professioner såväl internt som externt.
Meriterande om du har erfarenhet av målgruppen och av myndighetsutövning.
Personliga egenskaper, kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet. Du behöver kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift, kunna planera och samverka med andra aktörer samt vara noggrann när det gäller dokumentation och handläggning.
B-Körkort krävs.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.