Stf Räddningschef

Arbetsbeskrivning

Vi på Årjängs kommun vill vi möta framtiden med att tänka nytt och annorlunda. Det är viktigt att vi kopplar upp oss mot det som växer, tänker plats och arbetsplats tillsammans och tar vara på möjligheter som finns. Därför har vi idag ett antal pågående samarbeten med bland annat Karlstads universitet och näringslivet. Här finns det utrymme för nya människor och idéer.
Var med på resan i Värmlands tillväxtkommun #näringsrikaårjäng

Räddningstjänsten i Årjängs kommun tillhör kommunstyrelsens verksamhetsområde och har två brandstationer, en i Årjäng och en i Töcksfors med sammanlagt ca 44 deltidsbrandmän, 1 räddningschef, 1 Stf Räddningschef och 1 heltidsanställd brandman som har utrustningsansvar. Räddningstjänsten i Årjäng är en del av den gemensamma operativa ledningsorganisationen räddningsregion bergslagen RRB.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som ställföreträdande räddningschef är du en viktig kugge i helheten och du förväntas utveckla verksamheten, där ständiga förbättringar, samverkan och delaktighet är viktiga inslag.

Du kommer tillsammans med Räddningschefen att leda och utveckla räddningstjänstens verksamhetsområde med funktionsansvar för det skadeförebyggande arbetet. Vilket innebär arbetsuppgifter såsom att planera och utföra tillsyn enligt LSO o LBE, delta vid samråd kring bygglov och detaljplaner samt att administrera och genomföra utbildning internt och externt inom verksamhet och kommun. Det finns möjligheter att till viss del anpassa tjänsten efter din profil. Dina arbetsuppgifter kommer att spänna över räddningstjänstens alla områden. Detta innefattar bland annat samhällsplanering och bygglovsärenden, deltagande och utveckling av räddningstjänstens operativa verksamhet och framtagande av analyser och handlingsplaner. Du kommer även att ansvara för övningsplanering för deltidspersonalen.

Förekommande arbetsuppgifter är även vara att delta i olika regionala arbetsgrupper. Tjänsten innebär operativ verksamhet som IL(Nivå2 befäl) - med beredskap var 4:e vecka, för närvarande delas denna beredskap med Dals-Eds kommun men utredning om ändring pågår så detta kan komma att ändras framöver. Beredskapen kräver tillgång till bostad som ger en godtagbar insatstid. Vid beredskap som IL tjänstgör man även som kommunens TiB.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har Räddningsledare B, Tillsyn B eller motsvarande kompetens. Erfarenhet av arbetsledning är meriterande, likaså om du har erfarenhet av att arbeta som utryckande brandbefäl. Som person har du har lätt för att samarbeta och tycker om att arbeta med många bollar i luften. Du är beredd att ta ett stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter och förvaltningen som helhet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och har inga svårigheter att använda moderna IT-system. Du uppvisar ett professionellt och värdeskapande bemötande gentemot medarbetare såväl som företagare och medborgare. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten omfattas av en säkerhetsprövning och registerkontroll då befattningen kräver säkerhetsklass. Detta förutsätter svenskt medborgarskap.

Giltigt B-körkort.

Om du är vår nye medarbetare så tveka inte och ansök till din tjänst redan idag. Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

ÖVRIGT
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Räddningschef Jonas Ericson
0573-14256
Stf. Räddningschef Krister Davidsson
0573-14257
Kommunchef Birgitta Evensson
0573-14132

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 66 ÅRJÄNG
None

Postadress

Box 906
ÅRJÄNG, 67229

Liknande jobb


17 december 2024

Verksamhetschef till räddningstjänsten i Halmstad

Verksamhetschef till räddningstjänsten i Halmstad

13 december 2024

Bitr. Räddningschef

Bitr. Räddningschef

25 november 2024

Avdelningschef Samhällssäkerhet

Avdelningschef Samhällssäkerhet

10 september 2024