OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse för 90 000 anslutna musikskapare och förlag. Vi arbetar för en stark upphovsrätt och för att låtskrivare och kompositörer ska få betalt för sin musik. Tillsammans med våra medlemmar ger vi förutsättningar för skapande och återväxt i Sveriges musikliv.
Musik har ett värde - för den som lyssnar, den som skapar och för Sverige och samhället i stort.
Tjänsten
Att jobba som marknadsanalytiker på Stim är spännande och utvecklande. Det innebär en möjlighet att hänga med i och sortera vad som händer på olika marknader där musik används, inte minst inom rörlig bild och online. Det är också kul att jobba direkt mot olika aktörer som VoD-tjänster tillsammans med kollegor. Sedan är Stim en riktigt bra arbetsplats med ett härligt gäng människor!"
Så här beskriver en av våra medarbetare sin roll och varför han trivs i den. Nu söker vi en marknadsanalytiker inom rörlig bild till oss. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som marknadsanalytiker på Stim har du en viktig roll i att utveckla information- och dataanvändningen inom organisationen genom att genomföra marknads- och dataanalyser, ta fram rapporter, beslutsunderlag och ge rekommendationer. I rollen kommer du även agera kravställare i vårt utvecklingsarbete av exempelvis business intelligence och processer. Ytterligare en viktig del i uppdraget är att utveckla vår omvärldsbevakning samt att ha en central roll i att utveckla Stims affär inom rörlig bild och audio. Det sker en snabb förändring inom rörlig bild och audio i och med digitaliseringen, och Stim måste hela tiden följa utvecklingen genom att analysera marknaden, förstå trender och var värden skapas för att utveckla våra affärs-/prismodeller. Här kommer du att vara en viktig spelare i teamet som arbetar med vår kundlicensiering.
Kvalifikationer och egenskaper
För att lyckas med detta uppdrag måste du:
- Ha en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, marknad, analys eller liknande
- Erfarenhet av analys inom rörlig bild och ljud samt en förståelse av den digitalisering som sker
- Erfarenhet av en liknande tjänst där centrala kompetenser är; prissättning, prisstrategier, revenue management, projektledning och kund- konkurrens- och omvärldsbevakning
- Erfarenhet av statistikarbete och analysverktyg (Power BI) samt Officepaketet
- Förmågan att uttrycka dig mycket väl i både tal och skrift, såväl på svenska som på engelska
Utöver ovanstående ser vi också att du med stor fördel tidigare har arbetat med segmentering och strategier. Detta är inget krav, men kommer att anses som meriterande.
Utöver ovan nämna krav kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du bör ha en stark analytisk förmåga och kapacitet att dra logiska slutsatser utifrån den information som finns. Vidare är du en nyfiken och drivande person som trivs att jobba mot uppsatta mål. Du är en skicklig kommunikatör och kan interagera och skapa nätverk på ett effektivt sätt, samt presentera och uttrycka dig mycket väl i både tal och skrift.
Övrigt
Ett arbete på Stim innebär att arbeta i en värderingsdriven organisation, där vi tror på en stark upphovsrätt och musikens värde. Stim har en stark kultur med mycket hjärta och passion för våra anslutnas intressen och för att främja svenskt musikskapande. Stim har ca 130 anställda som i normalt fall arbetar i fina lokaler på Hornsgatan 103 i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tillträdet är enligt överenskommelse, men med stor fördel i december.
Känner du igen dig i beskrivningen? Välkommen med din ansökan och CV snarast. Urval sker löpande. Eventuella frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Nicklas Sigurdsson, rekryterande chef, på nicklas.sigurdsson@stim.se. Stim har kollektivavtal genom Almega. Fackliga frågor besvaras av Susan Roberts, Unionen via mail till susan.roberts@stim.se.