Stockholm Care söker internationell vårdkoordinator

Arbetsbeskrivning

Presentation

Stockholm Care AB har ansvar för landstingets tjänsteexport inom hälso- och sjukvårdens område. Detta innebär att vi ansvarar för administration och handläggning av den högspecialiserade vård som erbjuds utländska patienter hos vårdgivare inom länet. Vi befinner oss i ett spännande skede och söker nu två Customer Service Managers eller internationella koordinatorer, varav den ena tjänsten är ett vikariat på 1 år och den andra är en tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter

Rollen innebär ansvar för förmedling och koordinering av förfrågningar gällande internationella patien-ter som söker högspecialiserad vård vid Karolinska Universitetssjukhuset eller hos andra vårdgivare inom Stockholms Läns Landsting t ex St Eriks Ögonsjukhus. Arbetet innebär internationella kontakter med patienter och patientföreträdare t.ex. försäkringsbolag, statliga försäkringskassor och remittenter vid utländska sjukhus. Därutöver har du mycket kontakt med ansvarig personal inom de kliniska verk-samheterna, vilket ställer stora krav på din förmåga att skapa kontakter och etablera ett bra samarbete med både vårdadministrativ och klinisk personal. Internationella vårdförfrågningar återfinns inom ett brett spektra av behandlingsområden vilket gör att variationen är stor och att du kommer att i vara i kontakt med många olika kliniska verksamheter. I de fall vi kan erbjuda en behandling och patienten tackat ja till vårt erbjudande kommer du att ha en viktig uppgift i att handlägga allt det praktiska och det finansiella som rör patientens vård i Sverige. Med andra ord får du ett övergripande samordningsansvar för hela processen från det att förfrågan om vård inkommer tills dess att patienten är behandlad och ärendet har fakturerats.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår handläggning, koordinering och administration. Dokumenthantering är en viktig uppgift - insamling och hantering av medicinsk dokumentation, legalisering av medicinska och finansiella dokument etc. Du är kontaktperson mellan patient, anhöriga, vårdgivare, försäkringsbolag, myndigheter m.fl. I ansvaret ingår att säkerställa att alla tänkbara servicetjänster utförs på bästa sätt utifrån patientens behov, exempelvis att förmedla och boka boende, ombesörja lokala transporter, tolk - service, bistå med visa-ansökan samt säkerställa ledsagning i kontakterna med vårdgivare. Dessutom arbetar du i stor utsträckning med projektekonomi - du säkerställer beräkningar avseende vårdkostnad, sät-ter lämpligt pris på efterfrågad behandling, gör riskbedömning, skickar offert, skriver avtal, säkerställer betalning, följer upp kostnader samt förbereder fakturering.
De kommande åren planerar vi vidga de internationella partnerskapen och samarbeten till fler länder. I samband med att vi etablerar och profilerar oss på nya marknader ser vi framför oss att du i hög grad kommer att vara delaktig i att utveckla samarbetet med nya partners och agenter.


Utbildning/erfarenhet

Vi söker dig med akademisk utbildning inom vård och omsorg. Du har minst 5 års erfarenhet av kliniskt arbete varav minst 2 års erfarenhet från en administrativ roll inom vården (tex Chefssjuksköterska, biträdande chefssjuksköterska eller annan ledanade administrativ roll inom vården). Du har vana av att arbeta både självständigt och i team samt gärna erfarenhet av att driva eller delta i projekt med anknytning till sjukvården. Erfarenhet och intresse av att arbeta med ekonomi och budget ser vi som väsentligt. Har du arbetat med försäljning och marknadsföring inom Life science några år är det meriterande. Då utlandsverksamheten agerar i en internationell miljö är det ett absolut krav att du har mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av vårdarbete från annat land och även erfarenhet av att delta i genomförande och implementering av förbättringsarbete. Stor erfarenhet av och känner dig bekväm med att arbeta med datorer samt kunskap och erfarenhet av att arbeta i Office-paketet.

Som person är du intresserad av människor och har en mycket god förmåga att hålla en hög servicenivå även vid ett högt tempo. Du har intresse för tjänsteförsäljning och trivs i en miljö som präglas av ständig utveckling och nytt lärande. Du har hög arbetskapacitet, agerar proaktivt och har en stark egen drivkraft att förbättra och utveckla den verksamhet du arbetar för. Du har god förmåga att självständigt strukturera och planera ditt arbete, samt att genomföra och följa upp planerade aktiviteter inom givna ramar. Tjänsten kräver att du är en god lagspelare som tar helhetsansvar och gärna ställer upp för sina kollegor när det behövs.

Företagsbeskrivning

Stockholm Care AB är ett av Stockholms läns landsting helägt bolag med särskilt ansvar för att främja och driva landstingets tjänsteexport inom hälso- och sjukvårdens område. Uppdraget innebär framför allt att vi förmedlar, administrerar och handlägger den specialiserade och högspecialiserade vård som av vårdgivare inom länet erbjuds patienter från andra länder. Framför allt samarbetar vi med länets största producent av högspecialiserad vård, Karolinska Universitetssjukhuset. Utöver vårt ansvar gällande vårdexport har vi även ansvar för att förmedla klinisk utbildning till utländsk vårdpersonal samt förmedling av konsulttjänster till intressenter utanför landets gränser. Vid sidan om tjänsteexporten har bolaget av landstinget fått i uppdrag att förvalta och utveckla det nationella blodstamcellsregistret Tobias Registret. Bolaget omsätter idag totalt ca 120 mkr och förväntas väsentligen kunna öka omsättningen i framtiden. Bolaget har förnärvarande tio anställda, varav hälften arbetar med utlandsvården och den andra hälften med Tobias Registret. Under hösten kommer vi att flytta in lokaler på eller i omedelbar anslutning till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.


Vår kunds hemsida

www.stockholmcare.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Arkestål

Mikael Andersson
mikael.andersson@poolia.se
Lovisa Stehn
lovisa.stehn@poolia.se
Andrea Bergkvist

Staffan Rosenberg
08-555 65239
Mikael Andersson

Eva Nilsson
08-555 65 312
Petra Fryxell
08-555 652 25
Jessica Heikkilä
08-555 650 26
Eva Nilsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Office Professionals AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid tillsvidareanställning
  • Publicerat: 11 juni 2016

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


Vårdenhetschef till Mottagning, VO Kirurgi

Vårdenhetschef till Mottagning, VO Kirurgi

24 februari 2023

20 februari 2023

14 februari 2023

3 februari 2023