OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholms stads ambitioner är höga gällande att ta till vara på digitaliseringens möjligheter. Som en del av stadens utvecklingsarbete har kommunfullmäktige tagit beslut att införa standardiserade arbetssätt och gemensamt systemstöd för ärende- och dokumenthantering i hela staden.
Syftet med att införa gemensamma arbetssätt och ett gemensamt systemstöd är att förbättra servicen till medborgarna, skapa en effektivare handläggning, säkerställa väl underbyggda beslut, samt öka säkerheten för att rätt information och handlingar distribueras till rätt personer.
Införandet av nytt arbetssätt och nytt systemstöd pågår och sker i projektform inom program eDok. Programmet ansvarar för att ta fram nya arbetssätt, upphandla systemstöd och implementera detta hos tre piloter. Resultatet av programmet ska sedan lämnas över till förvaltningsorganisation. Inom ramen för förvaltningen ligger både breddinförande av systemstöd eDok i hela staden, och förvaltning av det standardiserade arbetssättet och systemstödet. Program eDok leds av Stockholms stadsarkiv. Förvaltningsorganisationen är för närvarande placerad i Stadsledningskontoret men kommer, under förutsättning av fattande av politiskt beslut, att förläggas i Stadsarkivet.
Stockholms stad omfattar 30 förvaltningar och 15 bolag med ca 40 000 anställda. eDok beräknas ha upp till 10 000 aktiva användare.
Vi söker nu en systemförvaltare för IT-nära förvaltning som vill vara delaktig i ett av stadens stora utvecklings- och IT-projekt. Förvaltningsteamet kommer inledningsvis att utgöras av ytterligare två resurser, en förvaltningsledare och en systemförvaltare-verksamhet.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som systemförvaltare-IT kommer att vara ett ansvarfullt och omväxlande arbete, där din helhetssyn och erfarenhet kommer att vara en viktig del för att effektivt kunna vara en del i uppsättningen av förvaltningen för eDok. Du medverkar i breddinförandet av eDok i staden samt arbetar med att tillgodose verksamhetens behov av eventuella förändringar i arbetsprocesser och systemstöd eDok.
Som ansvarig för de tekniska delarna av förvaltningsobjektet kommer du ansvara för integrationer och migrering av information till systemstöd eDok. Du deltar i leverans- och arbetsmöten med system- och driftleverantörer och har ett nära samarbete med stadens IT-avdelning samt beställer och följer upp mot både system- och driftsleverantör. I rollen ingår även att följa upp och rapportera status och avvikelser samt att samordna arbetet med incidenter, problem, test och release. Du ansvarar för att definierade riktlinjer följs samt att systemdokument skrivs och uppdateras. Vidare kommer du att säkerställa att teknisk kravspecifikation finns inför start av ändringsaktiviteter.
Du är också delaktig i arbetet med vidareutveckling av systemstöd eDok utifrån verksamheternas behov och i säkerställandet att utveckling sker enligt ställda krav och gällande lagstiftning.
Då detta är en ny roll kommer du ha stora möjligheter att påverka ditt arbete.
KVALIFIKATIONER
Akademisk examen inom informationsteknik eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. Du har erfarenhet av att jobba med förvaltning och förvaltningsmodeller (gärna PM3) och du har minst 3 års erfarenhet av att jobba med systemförvaltning i stora organisationer. Du har erfarenhet av att incidenthantering, ändringshantering och releaser. Du har även flerårig erfarenhet av att jobba i liknande införandeprojekt och då gärna på beställarsidan. Vidare är du van vid att hantera IT-leverantörer samt har god kunskap inom IT-området och IT-stöd utifrån ett verksamhetsperspektiv.
Då systemstöd eDok är en Platina-produkt ser vi gärna att du har erfarenhet av tidigare arbete med förvaltning av Platina. Även erfarenhet av att arbeta inom politiskt styrd organisation ses som meriterande.
Vi kommer lägga särskild vikt vid följande kompetenser:
Som person är du van vid att hantera olika typer av människor och har lätt för att samarbeta. Du är trygg i dig själv och är självständig i din roll med en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är van vid att leda grupper och har lätt för att få med dig alla till att arbeta mot uppsatta mål och resultat. Vidare är du utåtriktad, och har en god pedagogisk förmåga. Du är lyhörd för organisationens behov och kan balansera den mot andra aktörers krav och söker konstruktiva lösningar utifrån olika intressenters perspektiv. Du ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.
Vill du vara delaktig i ett av stadens stora utvecklings- och IT-projekt?
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Johanna Lidén
08-508 28 294
Biträdande avdelningschef Agneta Geschwind
08-508 28 251
Förvaltningschef Lennart Ploom
08-508 28 345
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
Erik Benedicto, Avdelningschef
0850828400
Karolina Johansson, HR-konsult
0850811727
Susanna Uppling
08-508 28 346
Erik Benedicto, Avdelningschef
08 508 28 400
Karolina Johansson, HR- konsult
08 508 11 727
Matilda Ekström, avdelningschef
08 50828327