OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen är inte sällan både omfattande och uppmärksammade. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för ”snabbspåret för tvistemål” och en enhet som handlägger de brottmål som kommer inom försöksverksamheten Snabbare lagföring i brottmål och som kallas för ”snabbspåret för brottmål”.
Tingsrätten har även en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service.
Arbetsuppgifter
Som arkivassistent vid Stockholms tingsrätt erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet.
I samarbete med övriga arkivarier och vår målverksamhet är din huvudsakliga uppgift att arkivlägga och sortera in akter i avslutade mål. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma beroende på vilka behov som finns och vilken kompetens och intresse du själv har.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- - Fil kand. i arkivvetenskap
- - Mycket goda kunskaper i MS Office
Det är meriterande om du har:
- - Tidigare erfarenhet från domstol.
- - Minst två års arbetslivserfarenhet
-
Personliga egenskaper
För att bli framgångsrik som arkivassistent behöver du vara strukturerad, noggrann och systematisk samt tycka om att arbeta med så väl rutinärenden som mer komplicerade frågor. Du tar snabbt in ny kunskap och löser problem på ett flexibelt och effektivt sätt. Vidare hanterar du olika uppgifter, människor och situationer och ser dig själv som en serviceinriktad person. Dessutom förmedlar du information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Allmän visstidsanställning tom 2012-12-31.
Omfattning: Heltid eller deltid.
Antal tjänster: 2-4
Tillträde: snarast
Lön: Enligt överenskommelse
Ansökan
Vi behöver din ansökan senast 2021-08-22
Kontakt
För frågor om tjänsten som arkivassistent, kontakta: Arne Selander, Tf enhetschef Reg och arkiv 08-561 65 456
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta: Heléne Schüler HR-konsult, 08-561 65 027
Fackliga företrädare
Saco-S: Sara Varda St Vincent 08-56165401
Stockholms tingsrätt vill vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Domstolen vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.