Stockholms tingsrätt söker biträdande administrativ direktör

Stockholms tingsrätt söker biträdande administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



Arbetsplatsbeskrivning
Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar och två enheter samt en administrativ avdelning. De dömande avdelningarna och enheterna leds av en chefsrådman och den administrativa avdelningen leds av den administrativa direktören. Den administrativa avdelningen har cirka 50 medarbetare. Avdelningen ansvarar för ekonomi- och verksamhetsuppföljning, kommunikation, HR, säkerhet och service, IT, bibliotek, registrering och arkiv.


Dina arbetsuppgifter
Som biträdande administrativ direktör tillhör du den administrativa avdelningen. Du rapporterar till den administrativa direktören och stödjer i arbetet att leda, fördela, samordna och följa upp organisationen på den administrativa avdelningen. Du kommer att ha huvudansvar för genomförandet av vissa arbetsuppgifter. I arbetsuppgifterna ingår det också personalansvar för delar av den administrativa avdelningen. Som biträdande administrativ direktör kommer du att företräda den administrativa direktören vid frånvaro. Du kommer även att ha ett ansvar för mer flödesorienterade uppgifter. I arbetet ingår också att ansvara för kvalitén i tingsrättens budgetarbete, prognoser och uppföljning av ekonomi och verksamhet.

Den biträdande administrativa direktören tar tillsammans med administrativa direktören fram underlag för ledningsgruppens strategiska beslut i olika frågor.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- en akademisk examen som är relevant för uppdraget och gärna mot ekonomi

- en god administrativ förmåga för att planera och följa upp verksamheten

- erfarenhet av uppföljning av budget och verksamhet som grund för strategisk styrning

- lång och sammanhängande erfarenhet i en roll med inslag av operativa och strategiska frågor som budget-, planerings- och bemanningsfrågor, ekonomisk- och redovisningsmässig uppföljning, verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning


Det är meriterande om du har:
- relevant erfarenhet från likvärdiga eller liknande arbetsuppgifter och gärna från Sveriges Domstolar eller Domstolsverket

- erfarenhet av att arbeta som närmaste chef och att leda personal

- tidigare arbetat med ekonomisystem och statistikrapporterings-verktyg. Tingsrätten arbetar med Unit4 och rapportverktyget Qlik. Du har mycket goda erfarenhet av att arbeta med Officepaketet och då framför allt Excel och PowerPoint

- uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska


Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har fallenhet för administrativt arbete, mycket god samarbetsförmåga och bidrar med din kompetens till enhetens och tingsrättens gemensamma arbete. I din roll har du en helhetssyn och kan kommunicera med medarbetare som har olika slags uppgifter. Du har en god förmåga att leda och samordna olika mindre delar av verksamheten men även för den verksamhet du ansvarar. Du är målmedveten, drivande och inkluderande. Du är en positiv person som har ett gott omdöme och hög personlig integritet. Du har god självkännedom och ditt ledarskap kännetecknas av tillit till dina chefers och medarbetares förmåga att bidra till och utveckla verksamheten. Genom engagemang och delaktighet skapar du resultat tillsammans med den administrativa direktören och medarbetarna. Du har lätt för att prioritera och hitta lösningar med verksamhetens behov i fokus. Du behöver även ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna rycka in där det behövs.


Anställningsvillkor
Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning som eventuellt kan inleds med en provanställning på sex månader.


Ansökan
Ansök senast: 2024-02-28

Registrera din ansökan på följande sätt

• Skriv i ditt personliga brev varför du söker tjänsten och på vilket sätt du kan bidra till tingsrättens verksamhet

• Bifoga CV

• Bifoga betyg eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning

• Besvara frågorna om erfarenhet och ange gärna löneanspråk

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Lagman Stefan Strömberg
08-561 65051
Administrativ assessor Marcus Isgren
08-561 650 55
Chef för enheten för registrering och arkiv Ann-Sofie Arvidsson
08-561 65501
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 65084
Domstolshandläggare Anette Skalmark, ST inom Sveriges Domstolar
08-561 654 37
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 650 84
Personalhandläggare Fredrik Sydstrand
08-561 650 59
HR-specialist Sofia Plym Arkert
08-561 650 61
HR-specialist Johanna Höjd
08-561 650 84
HR-specialist Fredrik Sydstrand
08-561 65 059

Sammanfattning

Besöksadress

Scheelegatan 7
None

Postadress

Box 8307
Stockholm, 10420

Liknande jobb


18 november 2024

Avdelningschef Verksamhetsstöd

Avdelningschef Verksamhetsstöd

15 november 2024

Administrativ chef

Administrativ chef

15 november 2024