OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tingsrätten
Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade.
Tingsrätten har även en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Stockholms tingsrätt är du en viktig del i tingsrättens arbete. I samarbete med övriga arkivarier och de dömande avdelningarna är din främsta uppgift att tillhandahålla myndighetens allmänna handlingar och att förvalta domstolens informationsbestånd. I arbetsuppgifterna kommer du bland annat att göra bevarande- och gallringsutredningar, arkivlägga akter i avslutade mål samt ordna och förteckna arkivmaterial. Du förväntas att vara delaktig i utvecklingsarbete och arbeta med styr- och rutindokument som rör arkivet. Du ger stöd och råd till medarbetare i arkiv- och diariefrågor samt handleder arkivassistenter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning som inkluderar arkiv- och informationsvetenskap med minst 30/60 hp.
• mycket goda kunskaper i Officepaketet och ser digitala lösningar som naturliga arbetsverktyg.
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• att genomföra bevarande- och gallringsrutredningar.
• att arbeta med arkivredovisning och informationssäkerhet.
• erfarenhet av att arbeta med e-arkiv.
• arbetat med framtagande av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet.
• kunskap om relevant lagstiftning inom området.
• arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter från domstol och ärendehanteringssystemet VERA.
För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter och situationer. Du bör ha ett intresse för hela informationsflödet inom e-förvaltning samt för förändrings- och utvecklingsarbete inom arbetsområdet.
Du arbetar konstruktivt, tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. Du har lätt för att arbeta självständigt men trivs även att samarbeta med andra och du ser dig själv som en serviceinriktad person som gärna vill hjälpa dina kollegor.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Varmt välkommen in med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Lagman Stefan Strömberg
08-561 65051
Administrativ assessor Marcus Isgren
08-561 650 55
Chef för enheten för registrering och arkiv Ann-Sofie Arvidsson
08-561 65501
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 65084
Domstolshandläggare Anette Skalmark, ST inom Sveriges Domstolar
08-561 654 37
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 650 84
Personalhandläggare Fredrik Sydstrand
08-561 650 59
HR-specialist Sofia Plym Arkert
08-561 650 61
HR-specialist Johanna Höjd
08-561 650 84
HR-specialist Fredrik Sydstrand
08-561 65 059