OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare.
Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade. Tingsrätten har även en administrativ avdelning som ansvarar för frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service.
Är du en serviceinriktad och noggrann administratör som gillar att hitta lösningar i det dagliga arbetet? Som registrator vid Stockholms tingsrätt erbjuds du varierande arbetsuppgifter i en samhällsviktig verksamhet.
Arbetsuppgifter
I samarbete med övriga registratorer är din uppgift att registrera nya brottmål, tvistemål och ärenden i vårt målhanteringssystem. Du kommer hantera inkommande handlingar innan de överlämnas till målavdelningarna för handläggning. Vidare kommer du arbeta med daglig posthantering, telefon och den officiella e-postbrevlådan för tingsrätten. Du tar även emot och besvarar såväl externa som interna förfrågningar av allmänna handlingar. Du kommer att ha många kontakter med kollegor, parter, myndigheter och allmänhet genom personliga möten, telefon och e-post.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- en avslutad gymnasieutbildning
- minst två års erfarenhet av administrativt arbete och gärna från statlig myndighet.
- mycket goda kunskaper i MS Office och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
- registrering av ärenden samt har mycket god datavana.
- kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem
- kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktion
Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska. Det är för anställningen en fördel om du pratar och förstår engelska.
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann och effektiv och trivs i att arbeta i ett högt tempo. Du har lätt för att utveckla ett gott samarbete med andra men du har också en god förmåga att arbeta självständigt. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter och bidrar på så sätt till gruppens gemensamma arbete. Du vill arbeta för korta handläggningstider och god kvalitet. För att trivas hos oss behöver du kunna vara lösningsorienterad och strukturerad. Stor vikt i rekryteringen kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Omgående
Ort: Stockholm
Ansökan
Sista ansökningsdag: 2022-03-31
Lön
Individuell lönesättning tillämpas
Mer information om tjänsten
Vid frågor om tjänsten kontakta: Isabel Pais Iglesias,
tel. 08-561 654 67 alt. isabel.paisiglesias@dom.se@dom.se
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta: Emilia Sandberg,
HR-specialist tel 08-561 650 58, emilia.sandberg@dom.se
Facklig företrädare
Anette Skalmark, ST inom Sveriges domstolar tel. 08-561 65 437
Patrik Rydman, SACO-S, 08-561 654 61
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.