Stödassistent

Stödassistent

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.


ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent inom daglig verksamhet arbetar du med att stötta kunden i sin dagliga livsföring genom att individanpassa arbetsuppgifter, tillgodose basala behov, handleda, stödja och motivera kunden i aktiviteter och arbetsuppgifter. En stor del av arbetet går ut på att skapa och bibehålla en god och nära relation till kunden samt att arbeta för att denna har en meningsfull sysselsättning.

Du arbetar tillsammans med dina kollegor med salutogent, respektfullt och individanpassat bemötande i alla situationer. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga men du är också självgående. På arbetsplatsen har du ett stort ansvar och goda möjligheter till att påverka. Som stöd i ditt arbete har du enhetschef, gruppsamordnare, metodhandledare, stödpedagog, och kundsamordnare.

I dagsläget har vi behov av medarbetare till våra grupper, inom Aktivitetsinriktningen samt Individ-och tjänsteinriktningen. I det dagliga arbetet ingår omvårdnadsarbete, leda gruppaktiviteter, handleda och stödja i olika typer av arbetsuppgifter, fysiska aktiviteter utomhus samt att anpassa stödet efter kundens individuella förutsättningar och dagsform. För tjänsten krävs att du är lösningsfokuserad, ansvarstagande och flexibel samt anpassar ditt förhållningsätt och bemötande utifrån varje kunds behov. Som kontaktansvarig för en eller fler kunder så ansvarar du för att upprätta genomförandeplaner och samverka med kunds nätverk.

Verksamhetens grupper är belägna på olika geografiska platser så körkort för bil med manuell växel samt tillgång till egen bil är ett krav. Du bör också kunna cykla. Du är anställd inom Omnia, var du arbetar styrs utifrån verksamhetens behov.


KVALIFIKATIONER
Som stödassistent har du lägst gymnasialutbildning inom vård och omsorg exempelvis, Barn och fritidsprogrammet, Vård-och omsorgsprogrammet, Omvårdnadsprogrammet eller motsvarande. Du har god datorvana och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, då vi dokumenterar löpande.

Du har tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen, alternativ kompletterande kommunikation (AKK), utmanande beteende och lågaffektivt bemötande. Du har god psykisk och fysisk hälsa, rörlighet, kondition och en stabil livssituation. Detta utifrån vår målgrupp och de aktiviteter och arbetsuppgifter som verksamheten har.
Som person är du trygg, stabil, har empati och självinsikt, har förmåga att reflektera och skilja på det privata och professionella. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Om du ska arbeta med barn med funktionsnedsättning inom LSS ska du beställa det här utdraget:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Edlund, Resultatenhetschef Lillsidan/Mali
0171-62 61 50
Therese Blomqvist
0171-418041
Sari Lundberg
0171-625967
AnneLie Axelsson
0171-625910
Camilla Lönnholm
0171-626666
Carina Lundberg
0171-62 564 8
Kommunal
0171-62 54 64
Annette Larsson
0171-62 61 40
Kerstin Giertta, Resultatenhetschef
0171-62 59 40
Laila Forsgren, Arbetsledare
0171-62 59 83

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Enköpings kommun Vård och omsorg
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2022
  • Ansök senast: 13 oktober 2022

Besöksadress

Kungsgatan 42 74580 Enköping
None

Postadress

None
Enköping, 74580

Liknande jobb


Stödassistent

Stödassistent

21 november 2024

Funktionsstöd personalpool

Funktionsstöd personalpool

21 november 2024

Stödassistent till Adlercreutz (vaken natt)

Stödassistent till Adlercreutz (vaken natt)

21 november 2024