OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230591
Arbetsuppgifter
Vi söker nu engagerade stödassistenter till vårt team Lundavägen! Som medarbetare i teamet för stöd och service ska du erbjuda stöd och service genom stödinsatser och aktiviteter tillsammans med brukaren, samt ingå i brukarens nätverk. Du följer ett schema med arbetsinnehåll som varierar från dag till dag. Arbetet innebär tjänstgöring dag, kväll och helg. Du ingår i ett nära teamsamarbete med en grupp kompetenta kollegor. Du utgår ifrån vår grupplokal på Stora Nygatan och tar dig till brukaren med elcykel/ cykel. Du kommer att röra dig runt centrum, Västra Hamnen, Segevång och Kirseberg. Arbetsuppgifterna varierar beroende på brukarens behov och biståndsbeslut.
I uppdraget ingår bland annat ansvar för att, tillsammans med brukaren, upprätta genomförandeplaner samt säkerställa att insatser som står i brukarens genomförandeplan planeras, utförs, utvärderas och utvecklas. Övergripande mål är att ha brukarens behov i centrum. Stödinsatserna ska utgå ifrån brukarens individuella behov och ska främja självständighet och delaktighet. Stödinsatserna ska utföras med respekt för brukarens integritet och självbestämmande.
Medarbetare i teamet ska vid behov kunna utföra delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser samt insatser med stöd av egenvård.
Kvalifikationer
Vi söker dig med gymnasieexamen från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du specialiserad kunskap genom programfördjupningen funktionsnedsättning/LSS inom vård- och omsorgsprogrammet eller socialt arbete inom barn- och fritidsprogrammet är detta meriterande. Likaså är det meriterande med fördjupad kunskap inom socialpsykiatri.
Du har erfarenhet av arbete med personer med fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsnedsättning. Har du även erfarenhet från hemtjänst är det meriterande.
I verksamheten sker förflyttningar mellan brukares hem med elcykel/cykel. Du måste därför kunna cykla. Körkort är inte ett krav men är meriterande.
Eftersom kommunikation, dokumentation och administration är viktiga delar i verksamheten förutsätter arbetet att du behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Ett krav är att du har en god datorvana. Har du andra språkkunskaper utöver svenska och engelska ses det som meriterande.
Då arbetet ofta innefattar ensamarbete är det viktigt att du kan arbeta självständigt. Arbetsuppgifterna ställer även höga krav på samarbetsförmåga och med en föränderlig arbetsdag är det viktigt att du är flexibel och med lugn kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Teamet är under uppbyggnad och erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete är därför meriterande.
Då arbetet kräver att du kan vara flexibel och bemöta personer med olika stödbehov läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
Funktionsstödsförvaltningens team för stöd och service är en ny verksamhet som utför stödinsatser till personer med psykisk, fysisk och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Teamen arbetar med barn, ungdomar och vuxna. Insatserna utförs till stor del i det ordinära boendet i form av stöd- och serviceinsatser enligt Socialtjänstlagen. Insatserna är t.ex. inköp, städ/tvätt, omvårdnad, stöd vid förflyttningar med mera.
Teamen stöttar även förvaltningens övriga verksamheter med kortare och längre insatser såsom t.ex. inom personlig assistans, ledsagning, avlösning, insatser i LSS-boenden, kortidshem enl. LSS m. fl.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 2400 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering.
Övrigt
Kontroll av belastningsregister kommer att genomföras då arbete med barn förekommer.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98