OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Aggegården är ett korttidsboende för barn och ungdomar som blivit beviljade beslut enligt LSS. Verksamheten är placerad i Gråbo med närhet till Mjörnbotorget, busshållplatser, bad, lekplatser mm.
ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift som stödassistent är att stötta brukarna med utgångspunkt från individens behov av stöd, integritet, utveckling och medbestämmande. Brukarnas delaktighet är viktig och du medverkar i arbetet att upprätta individuella genomförandeplaner gemensamt med pedagog och arbeta utefter planen. I din roll som stödassistent ingår rollen som stödperson, vilket innebär att du har ett utökat ansvar kring en eller flera brukare. I detta ingår bland annat att ta fram individuellt anpassade arbetssätt, social dokumentation och att samverka i det professionella nätverket kring brukaren. Som stöd i detta arbete finns det stödpedagog på arbetsplatsen.
Du kommer att verka för att vara en del av den goda arbetsmiljön med mål att skapa ett gynnsamt klimat för brukarna och kollegors utveckling. Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. Självständighet och delaktighet för brukaren skall genomsyra hela verksamheten.
Du kommer att samarbeta med många olika parter, exempelvis anhöriga, skola, daglig verksamhet, biståndshandläggare, arbetsterapeut, sjuksköterska och habilitering. Du får möjlighet att påverka arbetets utformning i nära samarbete med kollegor, stödpedagog och enhetschef.
Matchning av kandidater kommer ske utifrån kompetens, erfarenhet, behov och intresse. Arbetstiderna omfattar dag, kväll, varannan helg och sovande jour.
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister.
Du ska själv begära ett begränsat registerutdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/blanketter---barn-med-funktionsnedsattning
Tillsättning av tjänsten kommer att ske med löpande urval, vilket kan komma att betyda att tjänsten tillsätts innan sista ansökningsdag.
Tillträdesdatum enligt överenskommelse.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har relevant utbildning i form av vård- och omsorgsprogrammet/barn- och fritidsprogrammet, utbildning som stödassistent eller som arbetsgivaren anser annan likvärdig utbildning eller erfarenhet. Meriterande är om du har någon form av påbyggnadsutbildning/fördjupningskurs tex inom tydliggörande pedagogik, TAKK och har arbetat med detta praktiskt. Grundläggande datakunskaper krävs.
Du ska motiveras av att göra skillnad och eftersträva självständighet för dem vi är till för. Du visar respekt och hänsyn för dom du möter i din yrkesroll. Du utgår från allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd och har brukarens behov som utgångspunkt. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du kan arbeta effektivt under stress och ändå bibehålla ett gott bemötande. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du har förmåga att självständigt ta beslut inom ramen för ditt uppdrag.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef/Korttidsboende Angelica Bron
0302-52 21 69
Tf Verksamhetschef Angelica Versén
0302-521421
Myndighetschef Camilla Oit
0302-52 14 13
Socionom Annika Riddarskjöld SSR
0302-521413
Socionom Emma Löwendahl
0302-521603
Enhetchef Angelica Bron
0302-522169
Enhetschef Angelica Versén
0302-521421