Stödassistent

Stödassistent

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Vård- och omsorgsförvaltningen ger service, stöd, vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ansvarar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning. Förvaltningen bedriver verksamhet inom äldreomsorg, LSS, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, anhörigstöd och myndighetsutövning. Allt arbete utförs med invånaren i fokus med utgångspunkt i värdegrunden; bemötande, delaktighet, förtroende och trygghet. Tillsammans gör vi varandra bra och arbetar för att uppnå Vård- och omsorgsförvaltningen vision livskvalitet hela livet.
Avdelningen för LSS och socialpsykiatri ansvarar för service, stöd, vård och omsorg till personer med en funktionsnedsättning. Verksamheten omfattar personlig assistans, daglig verksamhet, grupp- och servicebostäder, korttidsvistelse för barn och ungdomar, ledsagare, avlösare och kontaktpersoner samt socialpsykiatri med boende, sysselsättning, träfflokal och boendestöd. Totalt arbetar ca 250 medarbetare inom avdelningen för LSS och socialpsykiatri.

ARBETSUPPGIFTER
Att enligt lagen om stöd och service för funktionshindrade arbeta med våra brukare för att skapa en meningsfull vardag.

Hos oss bor fem - sex brukare där målgruppen är varierad och därmed har ett varierat behov av stödinsatser.

Arbeta utifrån brukarens behov med stöd i personlig omvårdnad, vardagliga livet, fritiden, hälsa och funktionsförmåga, relationer samt att skapa delaktighet och medinflytande. Struktur och tydlighet är viktigt för oss, vi arbetar utifrån brukarnas genomförandeplaner och ett tydligt kontaktmannaskap.

Vi är måna om att vår verksamhet ska genomsyras av god kvalitet , service och professionalitet, men framförallt vill vi att vår omtanke och vårt engagemang ska kännas i allt vi gör. Vår värdegrund är Salutogen och bygger på begreppet KASAM, att våra brukare själv känner att livet är meningsfullt, hanterbart och begripligt.

Vi fokuserar på att skapa en bra dag just idag, men också imorgon och på hur vi kan tänka nytt och göra förändringar som förbättrar vardagen för dem vi är till för.

KVALIFIKATIONER
Omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsvariationer eller annan utbildning som bedöms relevant exempelvis barnskötarutbildning, är ett krav för tjänsten.

Då flera av våra brukare utmanar sin omgivning på olika sätt är det viktigt att du som söker har erfarenhet av att arbeta metodiskt med lågaffektivt förhållningssätt.

Vi ser det som meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik, utbildning i motiverande samtal (MI) samt hot och våld. Våra brukare är beroende av struktur och tydliga ramar, vi arbetar med olika stöd och metoder, scheman och bildstöd för att de ska uppleva trygghet i sitt boende.

I verksamheten förekommer arbetstekniska hjälpmedel och du ska ha mycket god datorvana.

Tidigare erfarenhet av dokumentationssystemet LifeCare

Som person söker vi dig som är ansvarstagande och har ett respektfullt bemötande. Du har inga problem att arbeta självständigt, men ser det goda samarbetet i teamet som en förutsättning för arbetsgruppens utveckling. Vidare har du ett pedagogiskt och ett motiverande förhållningsätt till både dina kollegor och brukarna, med en stark vilja och drivkraft att främja människors utveckling utifrån deras förutsättningar. Du har lätt för att samarbeta med andra och har ett lyhört förhållningssätt. Du arbetar utifrån ett lösningsfokuserat förhållningssätt och behöver kunna hantera oförutsedda händelser på ett lugnt och säkert sätt. Du ska kunna följa instruktioner och lagstadgade krav och föreskrifter som är kopplade till arbetet.

 Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

Före erbjudande om anställning ska ett giltigt utdrag ur belastningsregistret uppvisas.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Sadrina Pineda
08 -591 26074
Enhetschef Ida Kling
08- 591 265 58
Samordnare Therese Longhurst
0859126774
Verksamhetschef Annika Vogel
08-591 263 46
Enhetschef Personlig Assistans Ylva Hellström
08-591 262 36
Enhetschef Anna Palmborg
08-591 264 86

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Stödassistent (vaken natt)

Stödassistent (vaken natt)

23 december 2024

Arbetsledare

Arbetsledare

20 december 2024

Stödassistent  till Villa stinsens gruppbostad, Danderyds kommun

Stödassistent till Villa stinsens gruppbostad, Danderyds kommun

20 december 2024