OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för de som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se
Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.
Just nu har vi två vakanta föräldravikariat:
1. Stödassistent på serviceboende
Den ena tjänsten är på ett av våra serviceboenden som ligger i centrala Enköping. Som personal utgår du ifrån vår baslägenhet och går hem till kund som bor i närliggande lägenheter, eller träffar kund i baslägenheten. Till boendet hör idag sju kunder med varierande behov av stöd. Boendet är bemannat dygnet runt, med sovande jour på natten.
2. Stödassistent på gruppboende
Den andra tjänsten är på ett av våra gruppboenden som ligger i utkanten av centrala Enköping. Här bor kunderna i egna lägenheter direkt i anslutning till gemensamma utrymmen och kontor. De gemensamma utrymmena består av ett kök med matplatser, vardagsrum och en altan ut mot gården. På boendet bor idag fyra kunder (vara av en på deltid) med varierande behov av stöd. Här är det en fördel om du har erfarenhet av att använda teckenspråk, eller tecken som stöd. Boendet är bemannat dygnet runt, med sovande jour på natten.
ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent kan du verkligen göra skillnad för andra människor!
I rollen som stödassistent inom LSS kommer du att stötta personer med funktionsnedsättning med målet att de ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt.
Du arbetar huvudsakligen i kundens hem och dina arbetsuppgifter styrs av kundens behov och önskemål. Det innebär att du stöttar kunden i vardagen med till exempel kommunikation, personlig hygien, tvätt, städning och matlagning. Men du kommer också att få möjlighet att vara delaktig i kundens fritidssysselsättning och intressen, som till exempel att baka, skapa, pyssla, spela och lyssna på musik, motionera, bada, åka på olika utflykter och mycket, mycket mer.
Arbetstiderna varierar utifrån verksamhetens behov. Det innebär att du arbetar dag/kväll, helg och sovande jour (natt). Du kommer att arbeta nära våra kunder, ibland ensam och ibland tillsammans med kollegor.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i jobbet som stödassistent tror vi att det är en fördel om du ser möjligheter i förändringar och smidigt kan anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver ofta att du kan behålla ditt lugn och fokus, även i stressiga eller pressade situationer, och hitta konstruktiva vägar framåt. En viktig del i det är att kunna sätta sig in i andras perspektiv eller situation utan att ta över den andre personens känslor.
Vi tänker att du är en person med som har lätt för att samarbeta med andra människor, och kan kommunicera på ett lyhört och tydligt sätt - både i samspelet med kund och med kollegor. I personalgruppen arbetar ni tillsammans för ett respektfullt och individuellt anpassat bemötande av våra kunder i alla situationer.
KOMPETENSER
Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift
Det är viktigt att du kan tala och göra dig förstådd på svenska med både kunder och kollegor. Du behöver även kunna dokumentera samt ta del av dokumentation och annan skriftlig information på svenska.
Erfarenhet av arbete med funktionsvariationer
Vi ser det som viktigt att du arbetat med människor med kognitiva funktionsnedsättningar tidigare och gärna att du har kunskap om autism och teckenspråk, eller tecken som stöd. Det är en fördel om du har erfarenhet av att jobba med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik.
Relevant utbildning
Utbildning som exempelvis undersköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant är meriterande.
Varmt välkommen med din ansökan till ett spännande och utvecklade jobb!
ÖVRIGT
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning.
Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen.
Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulrika Edlund, Resultatenhetschef Lillsidan/Mali
0171-62 61 50
Therese Blomqvist
0171-418041
Sari Lundberg
0171-625967
AnneLie Axelsson
0171-625910
Camilla Lönnholm
0171-626666
Carina Lundberg
0171-62 564 8
Kommunal
0171-62 54 64
Annette Larsson
0171-62 61 40
Kerstin Giertta, Resultatenhetschef
0171-62 59 40
Laila Forsgren, Arbetsledare
0171-62 59 83