OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se
Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Inom LSS Boende arbetar vi med stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.
ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent kan du verkligen göra skillnad för en annan människa!
Du kommer att arbeta som stöd för en person med funktionsnedsättning, med målet att hen ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt.
Du arbetar huvudsakligen i kundens hem och dina arbetsuppgifter styrs av kundens behov och önskemål. Det innebär att
du stöttar kunden i vardagen med till exempel kommunikation, personlig hygien, tvätt, städning och matlagning. Men du
kommer också att få möjlighet att vara delaktig i kundens fritidssysselsättning och intressen, som till exempel att rida (varför det är viktigt att du inte är allergisk mot hästar), baka, skapa, pyssla, spela och lyssna på musik, motionera, bada, åka på olika utflykter och mycket, mycket mer.
Dina arbetstider varierar utifrån uppdragets behov. Detta kan innebära att du arbetar dag/kväll och helger. Du arbetare ensam med den person du stöder, men har kollegor som har andra arbetstider i samma uppdrag att nätverka med.
KVALIFIKATIONER
Vi tänker att du är en nyfiken person med som har lätt för att samarbeta med andra människor, kommunicerar på ett lyhört och tydligt sätt och tycker att det är viktigt med ett respektfullt och individuellt anpassat bemötande av kunden i alla situationer.
Den ena dagen är inte alltid den andra lik. Därför tror vi att det är en fördel om du är bekväm med att anpassa dig till ändrade omständigheter, att du kan behålla ditt lugn och fokus även i stressiga eller pressade situationer, och hitta konstruktiva vägar framåt. En viktig del i det är att kunna sätta sig in i andras perspektiv eller situation utan att ta över den andre personens känslor. Då du mestadels arbetar ensam med kund bör du vara bekväm med att planera, anpassa och utföra ditt arbete självständigt.
Vi lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
KOMPETENSER
Teckenspråk
Då kunden talar flytande teckenspråk är det en kompetens som är starkt önskvärt. Men om du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med tecken som stöd, och är intresserad av att utvecklas inom teckenområdet, är det meriterande.
Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift (och svenskt teckenspråk)
Det är viktigt att du kan tala och göra dig förstådd på svenska med både kund, anhöriga och kollegor. Du behöver även kunna dokumentera samt ta del av dokumentation och annan skriftlig information på svenska.
Erfarenhet av arbete med funktionsvariationer
Vi ser gärna att du arbetat med människor med kognitiva funktionsnedsättningar tidigare och att du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med autism. Det är också en fördel om du har erfarenhet av att jobba med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik.
Utbildning
Utbildning som exempelvis undersköterska, barn och fritid eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant är meriterande.
Varmt välkommen med din ansökan till ett spännande och utvecklade uppdrag!
ÖVRIGT
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård- och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning.
Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen.
Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulrika Edlund, Resultatenhetschef Lillsidan/Mali
0171-62 61 50
Therese Blomqvist
0171-418041
Sari Lundberg
0171-625967
AnneLie Axelsson
0171-625910
Camilla Lönnholm
0171-626666
Carina Lundberg
0171-62 564 8
Kommunal
0171-62 54 64
Annette Larsson
0171-62 61 40
Kerstin Giertta, Resultatenhetschef
0171-62 59 40
Laila Forsgren, Arbetsledare
0171-62 59 83