OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som är intresserad av ett utvecklande arbete där du får stötta personer i deras dagliga livsföring samt göra det möjligt för dem att ha en meningsfull tillvaro. Vi erbjuder ett stimulerande arbete där du tillsammans med enhetschef, metodhandledare och arbetsgrupp deltar i planering och utveckling av verksamheten. Hos oss ges du även möjlighet till fortbildning.
På BmSS Opaltorget bor personer i åldrarna 18-65 år med individuella och varierande behov av stöd. Målgruppen vi arbetar med är personer med komplexa psykiska funktionsvariationer samt neuropsykiatriska funktionsvariationer. De bor i egna lägenheter och med anslutning till gemensamma utrymmen.
I arbetet ingår att tillsammans med våra brukare bistå i alla sysslor som utförs i ett hem, myndighetskontakter samt stödja brukaren för en meningsfull fritid eller sysselsättning. I det dagliga arbetet ingår samarbete med kollegor inom enheten och med viktiga kontakter utanför hemmet, samt social dokumentation, och delegerande sjukvårdsinsatser. I arbetet kommer du att få stöd via metodhandledare och arbetsgruppen.
Du arbetar motiverande och skapar förutsättningar för struktur, delaktighet och självbestämmande utifrån varje persons förmåga.
Vi arbetar med Multi Access och arbetstiderna är förlagda dag, kväll samt 2 av 4 helger enligt schema. Vi arbetar även med ARP samt resurspass.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För tjänsten krävs att du talar flytande svenska och serbiska samt kan göra dig förstådd både i tal och skrift som är en förutsättning i kommunikationen med våra brukare samt i arbetsuppgifter som innefattar dokumentation. Det är ett krav att du har erfarenhet av att arbeta med psykiska samt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och att du har kunskap inom psykisk ohälsa.
Du behöver ha praktisk erfarenhet av arbetsmetoderna LAB (Lågaffektivt bemötande), ESL (Ett självständigt liv), samt god vana av att dokumentera i dokumentationssystem. Erfarenhet av arbete med MI (Motiverande samtal) är meriterande. Har du erfarenhet av Treserva, Time Care och/eller Personec ser vi det också som positivt.
Du som söker får energi av att bidra till andras lärande, visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll, arbetar effektivt under stress och har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.