OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230476
Arbetsuppgifter
Vi söker en engagerad medarbetare som är intresserad av att arbeta i ett bemanningsteam som är riktat mot tre boenden inom LSS. Du bokas in vid någon form av akut frånvaro och bokas enligt en gällande rutin. Du kommer ha en verksamhet att utgå från om du inte blir bokad. Bemanningen har gemensamma arbetsplatsträffar en gång i månaden.
Bemanningsteamet kommer att bestå av 9 personer och du som medarbetare kommer vara specifikt inriktad mot vissa brukare i samtliga verksamheter. Du kommer att stödja personer med omfattande intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. Omvårdnadsuppgifter utifrån brukarens stödbehov förekommer. I verksamheterna behöver medarbetare vara beredda på att i hög grad möta beteende som kommer att utmana.
Som medarbetare i bemanningsteamet kommer du att erbjudas ett mycket flexibelt arbete, där ingen dag är den andra lik. Detta ställer även höga krav på flexibilitet. Att gå från en verksamhet till en annan är vanligt förekommande och att anpassa sig efter verksamheternas dagliga behov är ett måste. Förskjuten arbetstid kan förekomma enligt kollektivavtal.
Övergripande mål är att ha brukarens behov i centrum och att kontinuerligt anpassa innehållet så att det är meningsfullt för brukaren. Du är med och skapar förutsättningar för brukarnas vistelse i form av aktiviteter och möjligheter till sociala kontakter.
Som stödassistent är det din uppgift att uppfylla målen i LSS-planen kring självbestämmande, delaktighet och integritet för den enskilde brukaren. Du utför vardagsnära och planerade stödinsatser som utgår från brukarens individuella behov och önskemål i enlighet med LSS. Exempel på verktyg för detta är upprättande av genomförandeplaner, annan dokumentation och evidensbaserade metoder.
Du ska bidra med att skapa en meningsfull och trygg vistelse där verksamheten formas efter brukarnas specifika styrkor, intressen och behov. Omvårdnadsarbete förekommer.
Bemanningsteamet ska erbjudas goda anställningsvillkor med tryggare anställningar på heltid. Samtidigt som flexibilitet krävs i teamet som byggs upp ska arbetsmiljön beaktas för medarbetaren. Då bemanningsteamet är under uppbyggnad erbjuds du även möjligheten att påverka hur bemanningsteamets strukturer och arbetssätt ska fungera.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutade och godkända gymnasiestudier från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller för arbetsgivaren annan likvärdig fullgjord gymnasieutbildning.
Du har ett pedagogiskt synsätt, är kvalitetsmedveten, noggrann och mån om att leva upp till mål och intentioner enligt LSS-lagen. För att trivas i din yrkesroll bör du ha god självinsikt och ett positivt förhållningssätt.
Du behöver ha 1 års erfarenhet av att ha arbetat med personer med varaktig, fysisk, psykisk eller intellektuell funtionsnedsättning. Du har ett pedagogiskt synsätt, är kvalitetsmedveten, noggrann och mån om att leva upp till mål och intentioner enligt LSS-lagen. Vi ser att du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och ödmjuk inför verksamhetens lokala rutiner och arbeta utifrån dessa. För att trivas i din yrkesroll bör du vara flexibel och anpassningsbar. Vidare är du kreativ och vill vara med och utveckla vår verksamhet. Du har förmåga att arbeta såväl i grupp som självständigt och tar egna initiativ. Du arbetar alltid för en god och säker arbetsmiljö. Du ska ha en stark vilja och drivkraft att främja människors utveckling utifrån deras förutsättningar.
Vi förutsätter att du har goda datorkunskaper samt kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska då social dokumentation kopplat till uppdraget ingår.
B-körkort för manuell växellåda är ett krav.
Om arbetsplatsen
Avdelning LSS-bostäder enhet 4 ansvarar för LSS-boenden inom pk1 och pk2 enligt LSS.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Urval kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan redan idag.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98