Stödassistent till Arbetslivscentrum Daglig verksamhet

Stödassistent till Arbetslivscentrum Daglig verksamhet

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.

Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.

Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod

ARBETSUPPGIFTER
Arbetslivscentrum Daglig verksamhet, Hisingen, arbetar med personer som har beslut om daglig verksamhet. Vårt mål är att de skall närma sig arbetsmarknaden och för att lyckas med detta använder vi oss av ett återhämtningsinriktat arbetssätt där personens möjligheter är i fokus. På Arbetslivscentrum arbetar vi med IPS (Individual Placement and Support) och MI (motiverande samtal) som metod och stöd. Vi utgår från Selma Lagerlöf Center i Backa.

Vår arbetsgrupp består av fyra stödassistenter samt en stödpedagog. Vi har en bred kompetens inom funktionsnedsättningar och arbetsmarknadsinsatser. Nu söker vi en vikarierande stödassistent till vår arbetsgrupp.

Som stödassistent hos oss kommer du att arbeta med personer som har beslut om daglig verksamhet. Du stöttar, motiverar och vägleder arbetstagaren i sin process och mot sitt mål att närma sig arbetsmarknaden. Ditt uppdrag innebär att du är kontaktpersonal till personer som har en samhällsintegrerad dagliga verksamhet. En samhällsintegrerad plats är exempelvis på ett företag, både privat och kommunalt där målet är någon form av anställning. Uppdraget innefattar även att ta emot nya arbetstagare, finna en lämplig placering, följa upp och stötta vid behov.
Arbetet är väldigt självständigt och flexibelt med mycket kontakter med bland annat olika arbetsgivare. I arbetet samverkar du även vid behov med socialsekreterare, legala företrädare, Arbetsförmedling, Försäkringskassan, Hälso- och sjukvården samt andra externa parter.

Som medarbetare på Arbetslivscentrum har du ansvar för social dokumentation så som exempelvis upprättande av genomförandeplaner och uppföljning av dessa samt annan löpande dokumentation och avvikelsehantering.

Arbetet är självständigt men med ett gott kollegialt stöd. Vi har metodhandledning, med fokus på IPS, ärendegenomgångar samt regelbundna kollegiala träffar.

Vi erbjuder dig ett meningsfullt, flexibelt och roligt arbete där du är med och skapar en förändring och en bättre vardag för de vi är till för!



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig .
Du har erfarenhet av arbete med målgruppen inom LSS, och gärna erfarenhet av psykiatriska funktionsnedsättningar.
Du har goda kunskaper i dokumentationssystemet Treserva.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta arbetslivsinriktat och även har erfarenhet av samverkan såväl internt som externt.

Utbildning i och erfarenhet av att arbeta utifrån metoden IPS är önskvärt, samt även om du har annan arbetslivsinriktad utbildning så som ex Supported Employment (SE) och vidareutbildning i samtalsmetodik, ex Motiverande intervju (MI) och Återhämtningssinriktat arbetssätt .

Vi ser gärna att du har god kunskap om branscher och yrkesområden, samt aktuell kunskap om arbetsmarknaden.
Då vi har ett stort upptagningsområde är det bra om du innehar körkort.

Arbetet ställer stora krav på självständighet, vilket innebär att du behöver agera på egen hand utifrån vad situationen kräver. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag och är trygg i din yrkesroll.

Du upprättar genomförandeplaner och följer upp dessa. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt.
Du har förmåga till samarbete med andra för att utföra uppgifter, nå mål och resultat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.





ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


27 november 2024

Stödassistent, Solskensgatan 3

Stödassistent, Solskensgatan 3

27 november 2024

Stödassistent till Skytten 2 i Söderhamns kommun

Stödassistent till Skytten 2 i Söderhamns kommun

27 november 2024