OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Barn- och ungdomsboende är en insats enligt LSS (Lagen om Stöd och Service för vissa funktionshindrade). Verksamheten har totalt 3 lägenheter där personer bor med stöd och serviceinsatser utifrån sin funktionsnedsättning och dennes individuella behov.
På Brotorpsgatan får du kollegor som har en stor kollegial sammanhållning, som skrattar, välkomnar varandra, stöttar och hjälper varandra och som sätter brukare och den egna arbetsmiljön i främsta rummet.
Som stödassistent ger du stöd och service enligt brukarnas behov och önskemål utifrån individuella genomförandeplaner. En stor del av det dagliga arbetet består av pedagogiskt motivationsarbete med syfte att brukarna ska uppnå ökad självständighet och inflytande över sin vardag. Du stödjer och motiverar brukarna i det dagliga livet med allt från personlig hygien till fritidsintressen. Tjänsten innebär ett brukarnära arbete där tydlighet och struktur är en viktig del av arbetet. Hantering av utmanande beteende förkommer i det dagliga arbetet, erfarenhet av lågaffektivt bemötande, autism samt tidigare erfarenheter av personer inom området neuropsykiatri är därför meriterande.
Detta är ett jobb för dig som gillar utmaningar, har stort tålamod och vill jobba med barn och ungdomar i behov av särskilt stöd. Du skall vara strukturerad, ansvarstagande med god teamkänsla. Eftersom brukarnas behov är växlande krävs stor flexibilitet från din sida.
Du ska ha genomgått Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet eller ha annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Som person ska du vara flexibel och gärna se möjligheter istället för hinder. Du har förmåga att ta egna initiativ och kunna samarbeta med övriga på arbetsplatsen. Du ska ha god datavana för att klara av administrativa arbetsuppgifter. Du ska ha erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av social dokumentation i verksamhetssystemet Viva, läkemedelshantering samt tidigare praktiskt arbete gällande utmanande beteende och lågaffektivt bemötande. Det är önskvärt att du som söker innehar B-körkort.
Som person tillför du entusiasm, energi och lust i arbetet och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat. Dina värderingar är välgrundade och tydliga och utgår från ett etiskt perspektiv. Du samarbetar bra med brukare, men också anhöriga/föräldrar samt kollegor och är lyhörd för individens behov.
Läs här om Borås Stads personalförmåner
Intervjuer sker kontinuerligt under ansökningstiden.