OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vill du göra skillnad som stödassistent för personer som bor i BmSS, Bostad med särskild service? Vi söker nya kollegor som vill ge stöd till personer i det dagliga livet, i och utanför hemmet.
Vi är placerade i centrala Göteborg på Carl Grimbergsgatan och Linnégatan.
Carl Grimbergsgatan är en servicebostad med 14 hyresgäster där det bor yngre personer med diagnoser inom autismspektrum, neuropsykiatri och intellektuella funktionsvariationer. På Linnégatans serviceboende utför vi stödinsatser till 10 hyresgäster där målgruppen är något äldre med psykiska och intellektuella funktionsvariationer.
Som stödassistent kommer du att stödja våra hyresgäster utifrån individuella behov, som ska leda till ett gott och självständigt liv. Utgångspunkten är att våra hyresgäster ska vara delaktiga och ha möjlighet att påverka beslut och insatser utefter sin egen förmåga. Du kommer vara ett stöd i vardagen med allt från kommunikation, stimulans av fritidsaktiviteter till hushållssysslor. Som stödassistent samverkar du med alla övriga personer som finns kring hyresgästen, såsom gode män, socialsekreterare, anhöriga och sjukvård. I arbetet ingår social dokumentation och medicinhantering enligt delegation.
Arbetet består av varierande arbetsuppgifter som innebär både pedagogiskt och praktiskt stöd i vardagen så som personlig omvårdnad, dokumentation. Du arbetar utifrån genomförandeplaner, arbetsbeskrivningar, rutiner och handlingsplaner och det ingår att vara kontaktperson. Tillsammans med dina kollegor ger ni stöd till hyresgästerna i det dagliga livet med allt vad det innebär av både hemmaliv och fritidsaktiviteter vilket kan innebära att du kan utsättas för passiv rökning och pälsdjur.
Arbetstiden är förlagd till dag- och kvällstid, sovande jour samt helger. Vi använder Time Care Planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att lyckas i din roll behöver du ha erfarenhet och fördjupad kunskap inom intellektuella funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska funktionsvariationer samt kunskap om tydliggörande pedagogik. Kunskap inom lågaffektivt bemötande, AKK, tecken som stöd, MI och ESL är meriterande. Du är väl förtrogen med att skriva och följa upp genomförandeplaner samt att dokumentera i programmet Treserva.
Du ska motiveras av att göra skillnad och eftersträva självständighet för dem vi är till för. Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden:
Ansvarsfull
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Bemötande
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Vi ser framemot att läsa din ansökan!
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.