Stödassistent till BmSS Backadalen

Stödassistent till BmSS Backadalen

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu nya stödassistenter till Backadalens BmSS.

Målgruppen är personer med intellektuella samt neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det är nio lägenheter på boendet, som är integrerat i ett flerfamiljshus. Boendet är beläget i nybyggda lokaler på Selma torget dit du enkelt tar dig med kollektivtrafik samt har närhet till butiker och naturområden.

Som stödassistent ska du stötta de vi är till för med utgångspunkt från individens behov av stöd, integritet, utveckling och medbestämmande. Du medverkar i arbetet med att ta fram individuella genomförandeplaner och ger stöd med personlig hygien, resor i vardagen, tvätt, städning, matlagning, inköp, ekonomi, medicin, social träning, fritid och kultur.

Arbetet innebär flera kontaktytor och samverkansparter, där några exempel är gode män/förvaltare, socialsekreterare, anhöriga och övrig personal på boendet.
Självständighet och delaktighet skall genomsyra hela verksamheten. Vi arbetar med lågaffektivt bemötande samt individens behov i centrum (IBIC).

Enhetschef Elena Radmanovic beskriver sitt ledarskap så här: "Jag är strukturerad, tydlig och engagerad, och har ett närvarande ledarskap.
Jag vill skapa en meningsfull och trygg verksamhet för de vi är till för och samtidigt bilda en arbetsgrupp som präglas av engagemang och tillit.
Mina förväntningar på dig som medarbetare är att du ska sprida positiv energi, vara flexibel och se möjligheter snarare än hinder i ditt arbete"

Välkommen med din ansökan!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning i kommunikationen med våra brukare och personal samt i arbetsuppgifter som innefattar dokumentation.

Det är ett krav att du har erfarenhet av målgruppen som har intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom psykisk ohälsa.

Vi ser att du har god vana av att dokumentera och är en van datoranvändare i olika system. Vi arbetar i Treserva, Time Care och Personec och ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i dessa system.

Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbetsmetoderna lågaffektivt bemötande (LAB) ett självständigt liv (ESL) och motiverande samtal (MI).

Du är en person som visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister.
Du skasjälv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs via e-tjänst eller med hjälp av en blankett som finns på polisens hemsida (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


14 november 2024

14 november 2024

Stödassistent till Gårdstensvägen 119

Stödassistent till Gårdstensvägen 119

14 november 2024