OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som är intresserad av ett utvecklande arbete där du får stötta personer i deras dagliga livsföring samt göra det möjligt för dem att ha en meningsfull tillvaro. Vi erbjuder ett stimulerande arbete där du tillsammans med enhetschef, pedagog och arbetsgrupp deltar i planering och utveckling av verksamheten. Hos oss ges du även möjlighet till fortbildning.
Askimsviken/Hultåsen är ett LSS-boende beläget vid vackra Askimsviken i närhet till strand, hav och natur. Här bor 8 personer med individuella och varierande behov av stöd. Målgruppen vi arbetar med är personer med intellektuella funktionsnedsättningar samt autism. De bor i egna lägenheter och med anslutning till gemensamma utrymmen.
I ditt uppdrag som stödassistent kommer du arbeta med varierande arbetsuppgifter som pedagogiskt stöd i vardagen till att vara delaktiga i samhällslivet och fritidsaktiviteter. Personlig omvårdnad samt stöttning i hemmet såsom tvätt, städ och matlagning utförs i så stor utsträckning som möjligt tillsammans med hyresgästerna.
Du arbetar motiverande och skapar förutsättningar för struktur, delaktighet och självbestämmande utifrån varje persons förmåga.
Du kommer att vara kontaktperson för en hyresgäst. Det innebär att ha kontakt med närstående samt övriga nätverk samt arbetar aktivt med att följa upp genomförandeplaner och att sköta fortlöpande dokumentation, vilket sker med hyresgästens delaktighet.
Arbetstiderna är förlagda dag, kväll och sovande jour samt varannan helg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har Stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Ditt bemötande gentemot brukaren samt din förmåga att samarbeta med kollegor, anhöriga och andra parter är grundläggande i arbetet. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll och skapar en god atmosfär i mötet. Brukarens behov är utgångspunkten i ditt bemötande och du anpassar din kommunikation efter hyresgästen och situationen. Vid förändrade förutsättningar i arbetet kan du lätt anpassa dig och ditt arbetssätt och snabbt ändra ditt förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Du visar engagemang i arbetet och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med hyresgästens bästa i fokus. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. När du arbetar blir det uppgifterna utförda på rätt sätt och du slutför det du påbörjat.
ÖVRIGT
Vi ser fram emot din ansökan!
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankett för begäran om registerutdragför enskild person)
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.