OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en stödassistent till Uggledals byväg som är ett boende med särskild service (BmSS) med inriktning autism- och intellektuella funktionsnedsättningar. Du och dina kollegor är med och utvecklar verksamheten samt bidrar till att skapa bra förutsättningar för hyresgästerna.
Letar du efter ett omväxlande arbete där du får ta stort ansvar? Läs då vidare!
I rollen som stödassistent har du uppdraget att ge våra hyresgäster individuellt stöd i deras dagliga livsföring och stimulera till fritidsaktiviteter och delaktighet i vardagen. Vi skapar långsiktiga förutsättningar för ett självständigt bra liv. I ditt ansvar ingår att vara kontaktpersonal, upprätta genomförandeplaner tillsammans med den boende.
Arbetstiderna är förlagda till dag, kväll samt tre helger av sex enligt schema. Du ges möjlighet att lägga egna schemaönskemål i Time Care utefter verksamhetens behov.
Delar du vår uppfattning och vill ta en aktiv roll i utvecklingen av vår verksamhet så kan det vara precis dig vi söker!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet eller Vård och omsorgsprogrammet. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning i kommunikationen med våra brukare och personal samt i arbetsuppgifter som innefattar dokumentation.
Meriterande är om du har god vana av att dokumentera och är en van datoranvändare i olika system. Vi arbetar i Treserva, Time Care och Personec och ser det som positivt om du har erfarenhet av att arbeta i något av ovanstående.
Vi ser gärna att du ha kunskap inom lågaffektivt bemötande (LAB) samt tidigare erfarenhet av arbete med målgrupper inom intellektuella funktionsvariationer, autism, brukare med komplexa behov samt med boende som har stort omvårdnadsbehov.
Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbetsmetoderna alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), motiverande samtal (MI), Ett självständigt liv (ESL).
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på
efterfrågad utbildning
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs via e-tjänst eller med hjälp av en blankett som finns på polisens hemsida.
(Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet utan använd då lämplig blankett i stället.
https://etjanster.polisen.se/eregisterutdrag/utdrag
Intervjuer för denna tjänst kan komma att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.