OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som gör skillnad på riktigt?
Brunstorps by 10 är ett boende med särskilt stöd och service som är lantligt beläget i Säve. Boendet har två våningar, med 6 brukare på varje våning. På Brunstorps by bor det personer med förvärvade hjärnskador som de erhållit genom sjukdom eller trauman. Flera av brukarna har ett stort omvårdnadsbehov.
I ditt arbete som stödassistent möjliggör du för personer med funktionsnedsättning att uppnå meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet i sin livssituation. Tillsammans med dina kollegor anpassar du stöd, omsorg och omvårdnad utifrån brukarnas individuella behov. Brukaren är utgångspunkten och en viktig del av arbetsuppgiften är att stimulera hen till en meningsfull vardag. Arbetsuppgifterna innebär också att stötta kring personlig hygien, måltider, städning, samhällskontakter och fritidsintressen.
Du samverkar även med anhöriga, gode män, övriga nyckelpersoner och daglig verksamhet för att tillförsäkra brukaren en god omvårdnad, stöd och service.
Du kommer att arbeta med kollegor som har flera års erfarenhet av verksamheten och målgruppen som dessutom trivs väldigt bra med att arbeta tillsammans.
Enhetschef Marie Frank-Söderblom beskriver sitt ledarskap:
Som ledare förväntar jag mig att mina medarbetare har fokus på sitt uppdrag och de vi är till för. Att vi ser oss som ett lag med fokus på att göra ett gott arbete tillsammans. Att det finns en vilja hos varje medarbetare att utveckla och förbättra verksamheten. Att följsamheten till fattade beslut är hög.
Vi ser framemot att läsa din ansökan!
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs gymnasieutbildning Vård- & omsorgsprogrammet, Barn och fritidsprogrammet pedagogisk linje eller social linje eller avklarad stödassistentutbildning. Eftergymnasial utbildning med tydlig inriktning inom funktionshinderområdet är meriterande. Det är önskvärt att du har utbildning i förvärvade hjärnskador. Det är meriterande om du har utbildning och arbetat med Alternativ kommunikation (AKK).
Du har arbetat med personer inom LSS eller äldreomsorg. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med personer med förvärvade hjärnskador.
Du har god datorvana. Om du har vana av att arbeta med olika IT-stöd, Treserva, TimeCare (schemaläggning) ser vi det som meriterande.
Bemötande
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Lyhörd
Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.
Stabil/trygg
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Flexibel
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.