OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som stödassistent på daglig verksamhet i bemanningen? Är du personen som får energi av daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsnedsättningar? Då finns det nu en möjlighet att börja arbeta i vårat fantastiska bemanningsteam!
Om tjänsten
Som stödassistent inom daglig verksamhet har du ett samordnat ansvar där du planerar, genomför och följer upp det dagliga arbetet. Din roll innebär att finnas till hands, stötta, vara tryggheten och sätta servicemottagarens behov i centrum. Inom Daglig verksamhet arbetar vi utifrån lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik som bygger på att göra världen så tydlig och förutsägbar som möjligt.
I våra verksamheter arbetar vi med stöd och struktur och bemöter utmanande beteenden på ett tryggt och strukturerat vis. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsnedsättningar, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. Vi jobbar efter IBIC (Individens behov i centrum) och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs lyhördhet och kunskap om kommunikation för att kunna tolka deltagarens egen vilja och alltid agera lågaffektivt.
Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och i andra aktiviteter. I arbetet ingår även att planera och strukturera olika arbetsuppgifter med utgångspunkt från individens unika förutsättningar som bland annat tydliggörs i genomförandeplanen. Du planerar och utvecklar sysselsättningen tillsammans med deltagarna, ensam eller tillsammans med kollegor.
Du kommer även att utföra omvårdnad utifrån deltagarens behov.
Du arbetar som fast anställd i bemanningen och börjar oftast på en startadress. Du kommer att bli utbokad via sms till andra verksamheter inom daglig verksamhet, dessa kan både vara korttidsvikariat och planerade vikariat. I daglig verksamhet finns det cirka 53 verksamheter på 33 adresser. Du inom bemanningen kommer i första hand bli utbokad till de verksamheter där det förekommer utmanande beteenden. Oftast arbetar vi "en på en" med en rotation på deltagarna.
Exempel på arbetsuppgifter:
• planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna i gruppen
• hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• upprätta tillsammans med deltagarna en genomförandeplan som följs upp årligen
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning etc.
• utföra arbetsuppgifter utifrån egenvård
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• dokumentera och arbeta i verksamhetssystem
Om arbetsplatsen
Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS. I daglig verksamhet arbetar ca 150 stödassistenter. Vi har idag 53 verksamheter och finns på 33 adresser.
Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare väljer att byta, avsluta, ändra sin dagligverksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som stödassistent är du trygg och stabil och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är en god lagspelare och relaterar dig lyhört och smidigt till andra i din omgivning. Du är kontrollerad och kan fokusera på rätt saker i stressituationer. Vidare har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du har god förståelse för hur människors olika förutsättningar och är anpassningsbar till mottagaren. Du är en person som kommer med förslag och kan förverkliga dessa i praktiken. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med deltagaren och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana.
Krav:
• Undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS, minst 2 år
• dokumenterad erfarenhet av utåtagerande beteende och lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av AKK (alternativ kompletterande kommunikation)
• erfarenhet av att använda tecken som stöd
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda och körvana av manuellt växlad bil
• kunna cykla
Meriterande:
• kunskaper i teckenspråk
• erfarenhet av omvårdnad
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 november eller snarast enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1-2
Arbetstid: Dag
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 oktober.
Varmt välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67