OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Hos oss får du arbeta med att tillgodose individens behov, tillsammans med dina kollegor är du en viktig del i att skapa en meningsfull vardag för våra kunder. Att arbeta som stödassistent innebär att stödja varje individ till självständighet. Arbetsuppgifterna innebär att ge stöd i personlig omvårdnad, vardagliga livet, hälsa och funktionsförmåga, relationer samt att skapa delaktighet. Yrket som stödassistent handlar om att bidra till att brukarnas egna resurser frigörs och utvecklas. I arbetet ingår alla i ett hem förekommande arbetsuppgifter, habilitering, medicinhantering, dokumentation med mera.
Vi arbetar utifrån IBIC, individens behov i centrum och dokumenterar i systemet Treserva. I rollen ingår det även att ha en nära kontakt med närstående och andra samverkansparter.
Din arbetsplats
Nu söker vi på Skattegården en ny kollega som vill bli en del av vårt gäng. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tjänstgöringsgrad på 70%. Din arbetstid kommer vara förlagd till dag, kväll och helg.
LSS Funktionsstöd inom Socialförvaltningen erbjuder på omsorgsnämndens uppdrag verksamheter enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. LSS Funktionsstöd ansvarar för grupp- och servicebostäder, personlig assistans, korttidsavlösning, kultur- och fritidsverksamhet samt anhörigvård. Vi har även sjuksköterskor som är inriktade mot kommunens samtliga LSS-boenden. Genom våra cirka 600 medarbetare erbjuder vi verksamhet med god kvalitet där vi utgår från vår gemensamma värdegrund vilket tillförsäkrar goda levnadsvillkor för de vi är till för.
Skattegården är en fritids- och korttidsverksamhet som ligger i stadsdelen Skäggetorp. Korttidsverksamheten erbjuder avlastning för föräldrar och barn i åldern 0-16 år. Hur mycket tid barnet är på korttids beslutas av handläggare på socialförvaltningen. Fritidsdelen bedrivs under eftermiddagar, studiedagar samt skollov för ungdomar 12-21 år som har lämnat skolbarnsomsorgen men har fortsatt behov av tillsyn och stöd efter skoltiden. Verksamheten riktar sig till barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning, neuropsykiatriska diagnoser samt autism.
Barnen som kommer till korttidsverksamheten har ett eget rum och det finns också gemensamt kök, vardagsrum/lekrum. Vi eftersträvar att miljön på korttids ska vara hemlik, barnvänlig och barnsäker och vi vill att våra barn ska känna att vistelsen hos oss är lugn, trygg och rolig. Vi anpassar våra aktiviteter utifrån vilka barn som är hos oss. Hos oss använder vi flitigt både bilder och tecken som stöd för att göra tillvaron både tydlig och begriplig för våra barn och ungdomar.
Tillsammans med föräldern arbetar vi fram en genomförandeplan för barnet som uppdateras kontinuerligt. Övrig kontakt med föräldrar sker regelbundet utifrån önskemål och behov. Vi har även till viss del kontakt med barnets skola/förskola samt habilitering.
Arbetsgruppen består av fem medarbetare, varav två arbetar vaken natt. Vi erbjuder regelbundna APT- och planeringsdagar samt kompetensutveckling vid behov.
Du som söker
Vi söker dig som har gått vård och omsorgsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller annan utbildning som bedöms likvärdig samt har erfarenhet av stöd, vård och omsorg. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med personer med intellektuell fysisk eller psykisk funktionsvariation och/ eller personer inom autismspektrum ses det som meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av journalföring och att arbeta utifrån IBIC. Det är önskvärt att du har kunskap inom alternativ kompletterande kommunikation.
Arbetet innefattar mycket kontakter och dokumentation, vilket innebär att det är ett krav att du kan kommunicera muntligt och skriftligt på svenska samt dokumentera i digitala system.
Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter och driver ditt arbete framåt. Du arbetar även bra tillsammans med andra människor och lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt och har förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är också viktigt att du har en empatisk förmåga och kan sätta dig in i andras perspektiv och situation.
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 70 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 13259
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?