OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.
ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent arbetar du i nära samarbete med stödpedagog, men du förväntas också vara självgående och kunna ta eget ansvar samt hålla i planering runt den/de brukare som du är kontaktperson för. I och med att boendet fortfarande är ett relativt nyöppnat boende ligger fokus fortfarande på att bygga en stabil grund och skapa en välfungerande verksamhet för våra brukare. Det ställer stora krav på dig att kunna vara lyhörd, flexibel samt vara inställd på att det den första tiden kontinuerligt kommer att ske justeringar och anpassningar för att få till en så bra verksamhet som möjligt.
I ditt uppdrag som stödassistent ingår det att stötta de boende i vardagen genom att skapa en begriplig, hanterbar och meningsfull tillvaro samt att arbeta förebyggande och strukturerat. Du ger ett professionellt stöd genom att stärka brukaren i sin vardag och skapar förutsättningar till utveckling och ett självständigt liv - allt arbete har sin utgångspunkt från brukarens individuellt upprättade genomförandeplan. Du bör därmed även känna dig trygg i att arbeta med social dokumentation i Treserva samt att, med hjälp av stödpedagog, följa upp och revidera genomförandeplanerna vid behov.
I arbetet ingår alla förekommande sysslor i ett hem, t.ex: personlig hygien, klädvård, tvätt, städning, kosthållning, matlagning, inköp, ekonomi, medicin, social träning, kultur och fritid. Du kommer även ha kontakt med brukarnas nätverk och du samverkar med skola, daglig verksamhet, förvaltare/god man, föräldrar och andra närstående samt fritidsverksamhet och liknade.
Vi arbetar med årsarbetstid och använder TimeCare planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Behovet anpassas kontinuerligt efter verksamhetens behov vilket innebär att du ska vara inställd på att behöva arbeta både dag, kväll och helg.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har:
• Tidigare erfarenhet av att ha arbetat med personer med autismspektrumtillstånd (AST), ADHD, tvångssyndrom och/eller lättare utvecklingsstörning.
• Kunskaper inom lågaffektivt bemötande (LAB), tydliggörande pedagogik, motiverande arbete/-förhållningssätt (MI) samt god förmåga att kunna omsätta denna kunskap i det praktiska arbetet med den enskilda brukaren.
• Adekvat utbildning som stödassistent/behandlingsassistent eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Goda datakunskaper då det förekommer administrativa uppgifter.
• B-körkort
Du måste kunna vara i närheten av husdjur/pälsdjur, då det kommer att förekomma hos vissa av brukarna i verksamheten.
Vi söker dig som är initiativtagande och självgående med god förmåga att arbeta motiverande. Under de första åren av ny verksamhet är många processer igång samtidigt vilket innebär att du behöver kunna arbeta strukturerat och självgående, men även kunna vara flexibel och följa direktiv från stödpedagog och enhetschef. Du behöver också ha ett stort engagemang och hjärta för ditt arbete samt förmåga att ansvarsfullt genomföra beslut och överenskommelser.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
I denna rekrytering kommer vi att påbörja intervjuer och urval löpande, vi ser därför fram emot din ansökan redan idag!
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95