OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta
Vill du göra skillnad i andra människors liv? Har du förmåga att bemöta varje individ utifrån dess unika förutsättningar? Då är det dig vi letar efter!
Vi söker en, eventuellt två nya medarbetare till gruppbostaden Jungfruvägen 63 inom LSS Sektionen i Falu kommun.
Jungfruvägen 63 är en gruppbostad med sex lägenheter. Vi arbetar utifrån lagstiftningen LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). LSS är en rättighetslag som ska garantera goda levnadsvillkor för personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar. Det innebär att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och service de får.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som stödassistent ger dig möjlighet att göra skillnad i andra människors liv och att jobba för att individen ska bli så självständig som möjligt. Arbetsuppgifterna innefattar att motivera, stödja och hjälpa individen i vardagliga situationer både i och utanför hemmet. Det innebär att individanpassa insatser och möjliggöra självbestämmande för den enskildes livssituation och verka för att skapa goda levnadsvillkor.
Vi arbetar mycket med tydliggörande pedagogik genom att använda många olika kommunikationsmedel samt att arbeta utifrån den genomförandeplan som skapats i syfte att arbeta utvecklande för individen utifrån dennes LSS-beslut.
Under våren 2024 kommer vi att införa planeringsverktyget TES. Det finns möjlighet för dig att bli TES-planerare om du har intresse för det.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som relevant, alternativt arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med individer med intellektuella funktionsvariationer inom LSS/Psykiatri/SoL alternativt kunskap inom och erfarenhet av att arbeta med personer inom autismspektrat
- God förmåga och erfarenhet av att arbeta med dokumentation och genomförandeplaner samt erfarenhet av att använda dator som arbetsverktyg
- God förmåga att uttrycka dig i svenska både i tal och skrift
- Utbildning eller erfarenhet inom lågaffektivt bemötande
Personliga egenskaper
Som person vill vi att du ska vara lugn, lyhörd och tydlig i din kommunikation. Du ska ha god samarbetsförmåga men även kunna arbeta självständigt, ha ett eget driv och vara lösningsfokuserad. Du är van vid att ta eget ansvar och kan möta individens behov genom balans, struktur och flexibilitet. Vi ser även att du har ett coachande arbetssätt och att du ser till allas lika värde. Vi strävar efter att arbetsgruppen jobbar som ett team där alla jobbar mot uppsatta mål, hjälps åt samt delar på ansvaret.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!
Meriterande kvalifikationer
- Utbildning eller fördjupad erfarenhet av varierande diagnoser inom LSS/SoL och/eller psykiatri
- Kunskaper kring tydliggörande pedagogik
- Erfarenhet av att hantera utåtagerande beteende
- Erfarenhet av demenssjukdom
- Kunskap/erfarenhet av tecken som stöd/alternativ kommunikation
- Kunskap/erfarenhet av motiverande samtal
- Kunskap/erfarenhet av epilepsi
- Kunskaper i planeringsverktyget TES
Anställningsvillkor
En till två tillsvidareanställningar på heltid med tillträde enligt överenskommelse, alternativt kan ett vikariat bli aktuellt. I tjänsten ingår arbete på obekväm arbetstid (dag, kväll, natt och helg).
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens belastningsregister. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Utdraget beställs via polisens hemsida.
Bifoga gärna utbildningsintyg samt referenser i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
Kontaktuppgifter
Caroline Hellsén, Enhetschef, tel. 023-863 35
Fackliga företrädare
Kommunal Bergslagen, sektion Falun: 010-442 81 69
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktinformation
Caroline Hellsén
Arbetsplats
Falun