OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Bemanningsenheten uppdrag är att vid korttidsfrånvaro serva verksamheter inom sociala omsorgsförvaltningen och individ och familjeomsorgs (IFO) verksamheter med vikarier. Nu söker vi fler engagerade stödassistenter till vår pool med tillsvidareanställda på heltid. För att passa i rollen behöver du kunskap, engagemang och intresse för att arbeta med personer med varierande funktionsnedsättningar.
Uppdraget som stödassistent innebär att -utifrån individens behov, förutsättningar och önskemål- motivera samt stärka individen i sin vardag, både i sin bostad och vid sociala aktiviteter. Du arbetar även med omvårdnadsuppgifter samt sjukvårdsuppgifter på delegation från sjuksköterska. Individuell bedömning av personens behov och ett individuellt bemötande i omsorgen är viktigt för ett självständigt liv.
Du kommer att arbeta som korttidsvikarie i olika verksamheter med brukare och klienter inom allt ifrån gruppbostäder, personlig assistans, social psykiatri, servicebostäder, IFO vuxen, IFO barn och unga samt daglig verksamhet. Arbetet i bemanningsenheten innebär att du arbetar på många olika enheter och ingen dag är därför den andra lik. Arbetstiderna varierar mellan dag, kväll, helg och sovande jour. Även vaken natt kan förkomma. Detta är ett arbete för dig som ser möjligheter hos varje individ, har ett stort tålamod och intresse av att arbeta med människor med särskilda behov.
Vi söker dig som har omvårdnadsutbildning, barn- och fritidsutbildning eller en eftergymnasial utbildning med inriktning mot verksamhetens områden som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet. Vi ser gärna att du har erfarenhet och kompetens inom autism och teckenkommunikation.
För att trivas i arbetet behöver du vara en person som gillar när förutsättningarna förändras och att dagarna ser olika ut. Vi värdesätter att du är flexibel i ditt arbetssätt, lär dig snabbt och har förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar. Som person är du lugn, med ett gott bemötande, personlig mognad och stort tålamod. Du har god förmåga att samarbeta men kan även arbeta självständigt och ta egna initiativ. Dokumentation och en del annan administration som ingår i anställningen sker i datamiljö, därför bör du ha datorvana samt kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Våra verksamheter kräver ett professionellt förhållningsätt med brukarna i fokus, vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B krävs.
Utöver månadslön utgår ett lönetillägg för den extra flexibilitet som krävs för att arbeta i poolen.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.