OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20231427
Arbetsuppgifter
Din uppgift är att stödja, aktivera och handleda personerna under deras vistelsetid. Tillsammans med övrig personal ansvara för planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av verksamheten.
Övergripande mål är att ha brukarens behov i centrum och att kontinuerligt anpassa innehållet så att det är meningsfullt för brukaren. Du är med och skapar förutsättningar för brukarnas vistelse i form av aktiviteter och möjligheter till sociala kontakter.
Som stödassistent är det din uppgift att uppfylla målen i LSS-planen kring självbestämmande, delaktighet och integritet för den enskilde brukaren. Du utför vardagsnära och planerade stödinsatser som utgår från brukarens individuella behov och önskemål i enlighet med LSS. Exempel på verktyg för detta är upprättande av genomförandeplaner, annan dokumentation och evidensbaserade metoder.
Du ska bidra med att skapa en meningsfull och trygg vistelse där verksamheten formas efter brukarnas specifika styrkor, intressen och behov. Omvårdnadsarbete förekommer.
Kvalifikationer
Vi söker dig med yrkesexamen från vård och omsorgsprogrammet, barn och fritidsprogrammet eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du ytterligare eftergymnasial utbildning inom funktionshinderområdet är detta meriterande.
Du behöver ha minst ett års erfarenhet av att arbeta inom LSS eller vård och omsorg. Har du tidigare erfarenhet av arbete med personer med kognitiv funktionsnedsättning exempelvis demens är detta meriterande, likaså om du har erfarenhet av arbete med personer med psykisk ohälsa. Även tidigare erfarenhet av omvårdsnadsarbete är en merit.
Vi söker dig som har ett pedagogiskt synsätt, är kvalitetsmedveten, noggrann och mån om att leva upp till mål och intentioner enligt LSS lagen. För att trivas i din yrkesroll bör du ha god självinsikt och ett positivt förhållningssätt.
Du har yrkesmässig mognad och är är ansvarstagande, kreativ och vill vara med och utveckla vår verksamhet. Du har förmåga att arbeta såväl i grupp som självständigt och tar egna initiativ.
Du ska ha en stark vilja och drivkraft att främja människors utveckling utifrån deras förutsättningar.
Det är av vikt att du har datorvana och kan dokumentera samt besitter goda kunskaper i svenska språket både muntligt och skriftligt.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
Till hösten öppnar vi Mölledals LSS-boende som tillhör avdelning myndighet, socialpsykiatri och barn enhet 2, inom Funktionsstödsförvaltningen. Verksamheten erbjuder stöd till återhämtning och bygger på värderingar som självbestämmande, delaktighet och utvecklingspotential. Boendet riktar sig mot personer som är beviljade insatsen bostad med särskild service enligt LSS 9 § 9 för vuxna. Boendet kommer ha en särskild inriktning mot äldre personer med samsjuklighet med både psykiska och fysiska sjukdomar. Även demensjukdom kan förekomma.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 16 tjänster varav 4 nattjänster
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Rekrytering sker löpande under annonstiden.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98